سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری

 دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۶/۱۳

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان، با ارائه تحلیلی جامع از شرایط جهان، منطقه و کشور و نشانه های شکل گیری «نظم جدید» در دنیا، به تبیین علل اصلی متزلزل شدن پایه های «فکری و عملی» تسلط غرب و نظم کنونی جهان پرداختند و تأکید کردند: در این برهه حساس مهمترین وظیفه، افزایش اقتدار کشور برای تأثیرگذاری و نقش آفرینی در فرایند شکل گیری نظم جدید جهانی است که این افزایش اقتدار مبتنی بر سه پایه اصلی «علم و فناوری»، «اقتصاد» و «فرهنگ» است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین خاطرنشان کردند: وحدت و همدلی نیاز اساسی کشور است و وظیفه همه، حمایت از دولت و دستگاههای اجرایی است.
حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای این دیدار با تجلیل از شخصیت بسیار ارزنده آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان، برای شفای عاجل ایشان دعا و ضمن گرامیداشت یادِ نمایندگانی که در ماههای اخیر به رحمت حق رفته اند،  همگان را به بهره گیری از برکات ماه ذی القعده به عنوان ماه توبه و بازگشت به خداوند متعال توصیه کردند.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به بیان تحلیل کلان از شرایط کنونی جهان، منطقه و کشور پرداختند و گفتند: تحولات کنونی حاکی از تغییر نظم جهانی 70 ساله ی پایه گذاری شده بوسیله غربی ها اعم از اروپا و امریکا، و شکل گیری نظمی جدید است.
حضرت آیت الله خامنه ای به دو پایه «فکری و ارزشی» و «نظامی و سیاسی» نظم مستقر در جهان در هفتاد سال گذشته اشاره کردند و افزودند: تحولات سالهای اخیر جهان و منطقه، آشکارا نشان می دهد که هر دو پایه اقتدار غرب دچار چالش و تزلزل جدی شده اند.  
ایشان به پایه «فکری و ارزشی» نظام غرب اشاره کردند و گفتند: غربیها در طول سالهای متمادی با طرح شعارهای جذاب و فریبنده ای همچون «آزادی»، «دموکراسی»، «حقوق بشر» و «دفاع از انسانها»، تلاش کردند تا برتری ارزشی نظام خود را بر سایر مناطق جهان و ادیان مختلف به ویژه دین اسلام تثبیت کنند که متأسفانه در دنیای اسلام برخی افراد و شخصیت ها و دولتها تحت تأثیر این شعارها، معتقد به برتری ارزشهای مورد ادعای غرب شدند و این تفکر همچنان طرفدارانی دارد.
رهبر انقلاب اسلامی درخصوص پایه «سیاسی و نظامی» تمدن غرب نیز خاطرنشان کردند: اگر ملتها، دولتها و یا جریانهایی تحت تأثیر نظام ارزشی مورد ادعای غرب قرار نمی گرفتند و در مقابل آن ایستادگی می کردند، با آنها از طریق فشار سیاسی و نظامی برخورد می شد که موارد متعددی از این فشارها در کشورهای مختلف از جمله ایران وجود داشته است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: نظام غرب با استفاده از دستگاههای تبلیغاتی که روز به روز توسعه می یافتند و مدرن تر نیز می شدند، این دو پایه اصلی را به رخ ملتها می کشید و تلاش می کرد تا صاحبان فکر و روشنفکران و ملتها را اقناع کند که نظام ارزشی غرب، برترین نظام در دنیا است.
ایشان با اشاره به تزلزل جدی هر دو پایه نظم جهانی غرب در شرایط کنونی، به بیان عوامل به چالش کشیده شدن مبانی «فکری و ارزشی» و یا همان سلطه معنوی غرب پرداختند و گفتند: بحران اخلاقی رو به افزایش در غرب همچون رواج پوچی و بیهودگی و ناامنی روحی بخصوص در میان جوانان، متزلزل شدن بنیان خانواده، جهت گیری غلط درخصوص موضوع «زن» و زیر سؤال رفتن جدی جریانِ فمینیست، و ارزش شدن منکراتی همچون همجنس گرایی و ضد ارزش شدن مخالفت با منکرات، اولین عامل به چالش کشیده شدن مبانی «فکری و ارزشی» نظام غرب است.
رهبر انقلاب اسلامی، گرایش روز افزون به مذهب به ویژه اسلام و توجه به قرآن را در غرب، دومین عامل برشمردند و با اشاره به بروز تعارض های عملی در شعارهای مورد ادعای غربی ها، افزودند: غرب که دائماً دم از آزادی و حقوق بشر و دموکراسی میزد، در عمل این شعارها را نقض کرد بگونه ای که امروز طرح این شعارها از جانب غرب به یک امر مستهجن تبدیل شده است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به آمار تعجب برانگیز حمایت غرب از کودتاها بر ضد دولتهای مستقل خاطرنشان کردند: براساس برخی گزارشها، امریکا، از بعد از جنگ جهانی دوم، برای سرنگونی 50 دولت اقدام و با دهها جریان مقاومت مردمی مخالفت کرده است.
ایشان، استفاده امریکا از بمب اتم و کشتار دویست هزار نفر در ژاپن، برپایی زندان های گوانتانامو، ابوغریب و دهها زندان مخفی در اروپا را نمونه های دیگری از تعارض میان شعارهای فریبنده غربی ها و عمل آنها دانستند و گفتند: استفاده از زور و خشونت و سرکوب از جمله تحریم در مقابل ملتها و دولتهای مخالف سلطه، استفاده از ترور و راه انداختن جریانهای تروریستی و لشکرکشی های نظامی بویژه حمله به عراق و افغانستان و حملات مکرر به پاکستان، چهارمین عامل تزلزل مبانی «فکری و ارزشی» نظام غرب است.
رهبر انقلاب اسلامی پنجمین و آخرین عامل به چالش کشیده شدن ارزشها و شعارهای مورد ادعای غربیها را جریان سازی هایی همچون «القاعده و داعش» دانستند و افزودند: اگر چه غربیها و بویژه امریکاییها ادعا می کنند که این جریان ها به آنها ارتباطی ندارند اما براساس شواهد مختلف، تردیدی وجود ندارد که این جریانها به دست قدرتهای غربی و عوامل منطقه ای آنها ساخته شده اند.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: این عوامل، نظام ارزشی غربی ها را که مدعی برتری آن نیز هستند، به شدت به چالش کشیده است و دیگر کسی شعار طرفداری از حقوق بشر و دموکراسی و آزادی را از آنها نمی پذیرد.
ایشان سپس به بیان عوامل به چالش کشیده شدن پایه «اقتدار نظامی و سیاسی» غرب پرداختند و گفتند: مهمترین عامل در تزلزل این اقتدار، برپایی یک نظام مبتنی بر تفکرات اسلامی و حرکت انقلابی در ایران، به عنوان یکی از مناطق بشدت تحت نفوذ امریکا، بود که این نظام در مقابل حملات گوناگون و متنوع سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی غرب، نه تنها از بین نرفت بلکه اکنون مقتدرتر نیز شده است.
رهبر انقلاب، نظام جمهوری اسلامی را یک نظام مقتدر و در عین حال مظلوم خواندند و افزودند: ایستادگی هشت ساله ملت ایران در دفاع مقدس، موضوع کوچکی نیست زیرا نشان داد که توانایی های نظامی و امنیتی قدرتهای مسلط، قادر نیستند از ایستادگی یک ملت بکاهند.
حضرت آیت الله خامنه ای حوادث منطقه از جمله جنگ 33 روزه لبنان، جنگ های 22 روزه و هشت روزه غزه و جنگ اخیر 50 روزه در غزه را از مسائل تأثیر گذار در تزلزل اقتدار نظامی و سیاسی غرب دانستند و تأکید کردند: جنگ اخیر در غزه نمونه ای معجزه آسا است زیرا ایستادگی مردم در یک منطقه کوچک و محدود، موجب شد تا رژیم صهیونیستی که نماد قدرت غرب در منطقه است به زانو در بیاید و مردم غزه با وجود اصرار رژیم صهیونیستی برای پذیرش آتش بس ، آن را تا برآورده شدن شروط خود نپذیرفتند.
ایشان با اشاره به دیدگاه برخی افراد صاحب نفوذ در غرب مبنی بر اینکه گزینه نظامی، دیگر گزینه معتبر و با صرفه ای برای غربی ها نیست افزودند: معنی این سخن، این است که توانایی های نظامی و امنیتی غرب، کاملاً به چالش کشیده شده است.
رهبر انقلاب اسلامی بعد از بیان عوامل تزلزل جدی مبانی اقتدار سلطه غرب گفتند: همه این عوامل و دلایل نشانگر آن است که نظام فعلی جهانی قابل استمرار نیست و نظم جدیدی در حال شکل گیری است اما سؤال اصلی این است که وظیفه ما در این برهه حساس چیست؟
حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به این سؤال دو نکته را متذکر شدند. نکته اول: واقعیات جهان و منطقه را به درستی درک و از تحلیل غلط و واژگونه پرهیز کنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: برخی افراد در منطقه و حتی کشور معتقدند که «ما در مقابل غرب یک راه بیشتر نداریم و آن هم تسلیم است! اگر با رضایت و خواست خود تسلیم نشویم، آنها ما را با فشار تحریم سیاسی و اقتصادی و زور نظامی وادار به تسلیم خواهند کرد».
ایشان تأکید کردند: این تحلیل، غلط و خطرناک است، زیرا  واقعیات جهان و منطقه نشانگر تزلزل جدی مبانی اقتدار غرب است، بنابراین باید واقعیات را به درستی درک کرد تا گرفتار تحلیل اشتباه نشویم.
دومین نکته ای که رهبر انقلاب اسلامی به عنوان وظیفه در شرایط کنونی متذکر شدند، آمادگی برای نقش آفرینی در نظم جدید جهانی، از طریق قویتر کردن کشور بود.
حضرت آیت الله خامنه ای لازمه تقویت کشور را استفاده از همه ظرفیت های داخلی و خارجی دانستند و گفتند: طرفداران نظام جمهوری اسلامی در منطقه عمق راهبردی ما هستند ضمن آنکه در امریکای لاتین و قسمت های مهمی از آسیا نیز، عمق راهبردی داریم که باید از آنها به درستی استفاده شود.
ایشان «علم و فناوری»، «اقتصاد»، و «فرهنگ» را سه عنصر کلیدی برای افزایش اقتدار کشور بیان کردند و افزودند: دولت، مسئولان و متنفذین کشور باید در هر سه بخش فعال شوند و با کار پرتلاش و پیگیر، زمینه تقویت بیش از پیش کشور را فراهم کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، موضوع جمعیت و افزایش نسل جوان را نیز یکی از عوامل بسیار مهم در اقتدار ملی دانستند و درخصوص مقوله «فرهنگ» خاطرنشان کردند: در میان سه عنصر کلیدی برای افزایش اقتدار کشور، «فرهنگ» از همه مهمتر است زیرا با باورها و عقاید مردم مرتبط است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سرمایه گذاری گسترده رسانه های غرب برای تأثیرگذاری بر باورها و عقاید مردم، گفتند: پادزهر این موضوع، تهیه طرحهای تبینی و اقناعی در مورد باورها است که در این زمینه نقش علما، گویندگان ، سازمان های فرهنگی و تبلیغاتی و رسانه ها بویژه صدا و سیما در تعمیق باورها و عقاید دینی مردم بسیار مهم است.
ایشان در این خصوص، ارتباط علما با آحاد مردم را یک عامل بی بدیل دانستند و در مورد اهمیت وحدت و همدلی در شرایط کنونی، افزودند: اگرچه در مسائل سیاسی اختلاف سلیقه وجود دارد اما این موضوع نباید وحدت و همدلی کشور را از بین ببرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم حمایت همه جانبه از مسئولان خاطرنشان کردند: به لطف خداوند همه مسئولان در دولت، قوه قضاییه و سایر دستگاهها در حال کار و تلاش هستند و دولت محترم نیز در این یک سال کارهای زیادی انجام داده و توفیقات فراوانی داشته است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر سختی کارهای اجرایی و اداره کشور گفتند: حمایت از دولت و دستگاههای اجرایی وظیفه همه است.
ایشان افزودند: البته این، به معنای انتقاد نکردن و مطرح نشدن نقاط ضعف برنامه ها و سیاستهای اجرایی نیست اما این انتقادها نباید بصورت تخریب باشد.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان تأکید کردند: همانگونه که بارها گفته ام، افق آینده بسیار روشن است و آینده کشور از همه جهات بهتر خواهد بود.
در ابتدای این دیدار آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقتدار روز افزون نظام اسلامی، پیروزی های مقاومت اسلامی در فلسطین، عراق، سوریه و لبنان را  از برکات نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: امام خمینی(ره) تنها بنیانگذار جمهوری اسلامی در یک کشور نبود بلکه منشا تحولی عظیم در جهان اسلام شد.
نایب رئیس مجلس خبرگان با اشاره به اقدامات دشمنان برای تخریب و انحراف حرکتهای اسلامی خواستار برنامه ریزی دقیق جهت غلبه بر ترفندهای دشمنان شد.
همچنین آیت الله یزدی نایب رئیس دوم مجلس خبرگان، گزارشی از نشست دو روزه مجلس خبرگان ارائه کرد.
آیت الله یزدی مسئله فرهنگ و ضرورت توجه بیشتر به اوضاع فرهنگی کشور، لزوم توقف سیاست های جمعیتی گذشته، توجه دولت به رشد اقتصادی و ضرورت خروج کشور از رکود و تاکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی را از مهمترین محورهای مباحث و نطقهای اعضای مجلس خبرگان در اجلاس اخیر بیان کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد