سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

پیام تقدیر در پی قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جام جهانی

پیام تقدیر در پی قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جام جهانی

تاریخ:  ۱۳۹۲/۱۲/۲۶

در پی قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جام جهانی در امریکا، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی از کشتی‌گیران و مربیان تیم ملی کشتی آزاد تقدیر کردند.


متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
از کشتی‌گیران، مربیان و سایر دست اندرکاران تیم ملی کشتی آزاد کشور عزیزمان ایران، که با تلاش خود دل ملت را شاد کردند تشکر می‌کنم.
سیّد علی خامنه‌ای
26/ اسفند ماه/ 1392

دیدار مسئولان و دست اندرکاران اردوهای راهیان نور کشور

دیدار مسئولان و دست اندرکاران اردوهای راهیان نور کشور

تاریخ:  ۱۳۹۲/۱۲/۲۶

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار مسئولان و دست اندرکاران اردوهای راهیان نور کشور، ابتکار بازدید از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را یک ابتکار الهی و انقلابیِ بسیار شایسته در جهت شناساندن اجزاء برجسته‌ی حادثه‌ی بزرگ و تاریخی دفاع مقدس به مردم و نسل جوان کشور خواندند و تأکید کردند: «فراموشی» و «تحریف» دو آسیب و خطر بزرگی است که در کمین هر حادثه بزرگ تاریخی قرار دارد و نخبگان، فرزانگان و دست اندرکاران عرصه دفاع مقدس، با شناساندن دقیق این ذخیره و گنجینه‌ی فرهنگی، اجازه ندهند این حماسه دستخوش فراموشی و تحریف شود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به آثار مکتوب و هنری فراوان منتشر شده در حوزه دفاع مقدس، خاطرنشان کردند: دفاع مقدس همانند یک تابلوی عظیم و بسیار باشکوهی است که هرچه بیننده به اصل حادثه نزدیک میشود و درباره اجزاء و ترکیب آن تعمق بیشتری می‌کند به ابعاد جدید و شگرف بیشتری دست می یابد.
ایشان مبنای توصیه امام راحل به عموم مردم و مسئولان درخصوص ضرورت مطالعه نامه ها و وصیت نامه های شهدا را همین واقعیت دانستند و افزودند: وصیت نامه شهدا دریچه ای برای فهم حالات معنوی رزمندگانی است که قادر به انجام کارهای بزرگ و پیروزی در صحنه هایی شدند که با معادلات مادی و نظامی معمول دنیا قابل محاسبه نیست.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به تبیین دو آسیب عمده ی پیش روی حوادث بزرگ دنیا پرداختند.
«فراموشی» بدلیل تکرار نکردن جزئیات حوادث بزرگ، اولین آسیب مورد اشاره رهبر انقلاب بود.
ایشان در این بخش به مسئله فلسطین اشاره و خاطرنشان کردند: امروز نظام سلطه تلاش میکند با همین ترفند، حادثه کم نظیرِ بیرون راندن مردم بومی شهرها و روستاها از کشور فلسطین به تدریج کمرنگ و فراموش شود.
رهبر انقلاب اسلامی زنده ماندن مسئله فلسطین در طول این سالها به رغم همه توطئه های جبهه استکبار را «مرهون انقلاب اسلامی و فریادهای خالصانه امام خمینی» دانستند و گفتند: نباید اجازه داد حادثه عظیم دفاع مقدس نیز دستخوش فراموشی شود.
ایشان «تحریف» و «تغییر ماهیت» را دومین آسیبی دانستند که حوادث بزرگ در معرض آن قرار دارند.
حضرت آیت الله خامنه ای اصل حادثه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را نیز در معرض آسیب تحریف دانستند و گفتند: معنی ندارد که برخی از آثار فرهنگی و هنری که به نام دفاع مقدس تولید می شود و یا همایشهایی که برگزار می گردد در تعارض با ماهیت و اصل این حرکت عظیم باشد.
رهبر انقلاب اسلامی اردوهای راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی را یک سنت حسنه به منظور پیشگیری از دو آسیب «فراموشی» و «تحریف» خواندند و افزودند: باید از برخی حوادثی که گاهی در این اردوها پیش می آید جلوگیری کرد اما اینگونه حوادث نباید بهانه ای برای زیر سؤال بردن اصل این حرکت بزرگ و مفید شود.
ایشان تصریح کردند: نکته اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» است.
حضرت آیت الله خامنه ای یک ابزار فراهم کردن زمینه «زیارت با معرفت» را تولید جزوه هایی به عنوان شناسنامه ی مناطق جنگی و عملیاتهای دفاع مقدس برشمردند و افزودند: کتابهای بسیار خوبی در حوزه دفاع مقدس نوشته شده که قابلیت تبدیل شدن به فیلمهای جذاب را دارد و همچنین تمام مناطق جنگی و هر یک از عملیاتهای دفاع مقدس نیز میتواند دستمایه تولید آثاری فاخر قرار گیرد.
«ضرورت فعال نگه داشتن مجموعه های مردمی»، «تداوم سفرهای دسته جمعی» و «انتخاب راویانی که روزهای حساس و سرنوشت ساز دفاع مقدس را از نزدیک درک کرده اند»، توصیه های دیگر رهبر معظم انقلاب به دست اندرکاران برگزاری اردوهای راهیان نور بود.
در ابتدای این دیدار سردار کارگر رئیس ستاد مرکزی راهیان نور، گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این ستاد بیان کرد.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب بمناسبت درگذشت پدر شهید کاوه

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب بمناسبت درگذشت پدر شهید کاوه

تاریخ:  ۱۳۹۲/۱۲/۲۵

در پی درگذشت پدر شهید سردار محمود کاوه، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کردند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت مرحوم مغفور آقای حاج محمّد کاوه پدر شهید عزیز سردار محمود کاوه را که از سالیان پیش از پیروزی انقلاب با اینجانب مرتبط و به احساس و انگیزه‌ی انقلابی شناخته شده بود، به خانواده‌ی گرامی و همه‌ی بازماندگان و دوستان آن مرحوم تسلیت می‌گویم و اجر و پاداش الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم.
سیّد علی خامنه‌ای
25/ اسفند ماه/ 1392

دیدار جمعی از مسئولان دستگاه‌های مختلف کشور با موضوع اقتصاد مقاومتی

 دیدار جمعی از مسئولان دستگاه‌های مختلف کشور با موضوع اقتصاد مقاومتی
تاریخ:  ۱۳۹۲/۱۲/۲۰

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه) در جمع صدها نفر از مسئولان دستگاههای مختلف، فعالان اقتصادی و مدیران مراکز «علمی، رسانه ای، نظارتی»، با تبیین «مؤلفه های سیاستهای اقتصاد مقاومتی، عوامل و انگیزه های تدوین این سیاستها و الزامات و انتظاراتی که در این زمینه از مسئولین وجود دارد» تأکید کردند: «عزم جدی مسئولان»، «تبدیل سیاستها به برنامه های زمان بندی شده اجرایی»، «نظارت دقیق»، «رفع موانع حضور فعالان و مردم در عرصه اقتصادی» و «گفتمان سازی»، این امکان را فراهم می کند که ثمرات شیرین و ملموس این الگوی بومی و علمی، در مدت مناسب در زندگی مردم جلوه گر شود.
حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای سخنان خود، هدف از برگزاری جلسه ای با چنین ترکیبی از مسئولان نظام را ایجاد زمینه همدلی و هم فکری برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، شتاب بخشیدن به پیشرفت کشور و حرکت در مسیر تحقق آرمانهای بلند نظام اسلامی دانستند.
ایشان با اشاره به ابلاغ سیاستهای مختلف و متنوع در سالهای قبل، خاطرنشان کردند: هدف از ابلاغ این سیاستها، ارائه نقشه راه در هر بخش بود اما در موضوع سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، هدف از ابلاغ آن، تنها ارائه نقشه راه نیست بلکه ارائه شاخص های لازم و صحیح برای پیمودن راه نیز مد نظر بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مجموعه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، در واقع الگویی بومی و علمی، برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و متناسب با وضعیت امروز و فردای کشور است. 

ادامه مطلب ...

دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری

دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری

تاریخ:  ۱۳۹۲/۱۲/۱۵

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، در سخنان مهمی ضمن برشمردن برخی از واقعیات جهانی به تبیین «وظایف اصلی مسئولان نظام اسلامی» در شرایط حساس و پیچیده کنونی پرداختند و تأکید کردند: «واقع بینی و دیدن نقاط مثبت فراوان در کنار برخی نقاط ضعف»، «افتخار به نسل جوان مؤمن و انقلابی»، «استفاده از ظرفیت های بی شمار داخلی و ملی»، «غفلت نکردن از دشمنی دشمنان»، «مرزبندی صریح و شفاف با جبهه استکبار»، «نترسیدن از دشمن»، «تکیه به مردم و تقویت حرکت جهادی»، «حفظ و تقویت وحدت ملی»، «توجه به فرهنگ دینی و انقلابی»، و «گفتمان سازی»، از وظایف خطیر مسئولان نظام در سطوح مختلف است.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به جایگاه ویژه مجلس خبرگان در مجموعه ارکان نظام، گفتند: اجتماع علماء، بزرگان و مجتهدان ملت ایران در نشست های مجلس خبرگان همواره دارای اهمیت است اما این اهمیت در برخی شرایط و دورانها مضاعف می شود که شرایط کنونی از جمله ی این مقاطع است. 
ادامه مطلب ...

کاشت نهال در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری

 کاشت نهال در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری

تاریخ:  ۱۳۹۲/۱۲/۱۴

در آستانه‌ی هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه) یک اصله نهال غرس کردند.

رهبر معظم انقلاب سپس در سخنانی با تشکر از همه کسانی که در بخش توسعه ی فضای سبز کشور فعالیت دارند، خاطرنشان کردند: از مسئولان و آحاد مردم می خواهم که به مسئله فضای سبز اهمیت بدهند و نگذارند که کشور و زندگی مردم از این نعمت بزرگ پروردگار محروم شود.
ایشان مسئله محیط زیست را مهم خواندند و با اشاره به پدیده ریزگردها و غبارهایی که به کشور وارد می شود، تاکید کردند: برای رفع این آسیب همه بخش های دولت باید در سطح کلان و به صورت  هماهنگ، همکاری و اقدام کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین خواستار اهتمام همگانی بیشتر در خصوص پاسداری از فضای سبز شدند و گفتند: شعار «هر ایرانی یک درخت» شعار خوبی است و لازم است جلوی دست اندازیها به فضاهای سبز و تبدیل این منابع ارزشمند به آهن و سیمان گرفته و با سوء استفاده کنندگان برخورد قانونی شود.
در این مراسم وزیر و نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی و شهردار تهران حضور داشتند.

انتصاب تولیت حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی علیهما السلام

 انتصاب تولیت حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی علیهما السلام
تاریخ:  ۱۳۹۲/۱۲/۱۴ حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین حاج سید علی اصغر دستغیب را به تولیت حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی علیهما السلام معروف به شاهچراغ منصوب کردند.
متن حکم رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسمه تعالی
جناب حجة‌الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علی اصغر دستغیب دامت افاضاته
با قدردانی و تشکر از جناب حجة‌الاسلام آقای حاج سید مهدی دستغیب دامت افاضاته که سالیانی به تولیت حرم مطهّر حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام معروف به شاه‌چراغ مفتخر بودند، جنابعالی را به تولیت امور مجموعه آن بارگاه بلندآستان که سومین حرم اهل بیت علیهم‌السلام در کشور عزیزمان به شمار میرود منصوب میکنم.
پایگاه معنوی و روحانی آن مرقد تابناک در شیراز همواره مایه‌ی لطف و صفای معنوی در آن خطه‌ی فرزانه‌پرور و قبله‌ی امید و آرامش برای آن مردم عزیز و دیگر ارادتمندان اهل بیت علیهم‌السلام از سراسر کشور بوده و شایسته‌ی اهتمام بیش از پیش است.
از خداوند متعال توفیقات جنابعالی و دیگر دست‌اندرکاران آن بارگاه مقدس را مسألت مینمایم.
سیّد علی خامنه‌ای
14/ اسفند/1392

تشکیل جلسه سران قوا در حضور رهبر معظم انقلاب

 تشکیل جلسه سران قوا در حضور رهبر معظم انقلاب
تاریخ:  ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ در پی ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز گذشته (دوشنبه) در جلسه ای با حضور سران قوا، چگونگی راههای اجرا و تحقق این سیاستها را مورد بررسی قرار دادند.
حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای این جلسه، از اهتمام ویژه روسای قوا در صدور دستور العمل های اجرایی برای پیگیری و تدوین هر چه سریعتر نقشه راه اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، قدردانی کردند و گفتند: سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست هایی جامع و فراگیر است که باید در اجرا نیز با همین جامعیت و فراگیری، تحقق یابد.
ایشان مسائل اقتصادی و مشکلات ناشی از این مسائل را مهمترین موضوع کشور و مردم دانستند و افزودند: اگر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، بطور جدی پیگیری و اجرا شوند، امید زیادی وجود دارد که رونق اقتصادی و اصلاح پایه های اقتصادی کشور در میان مدت محقق و بخشی از مشکلات مردم حل شود. 
ادامه مطلب ...

ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
تاریخ:  ۱۳۹۲/۱۱/۳۰حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:

 
ادامه مطلب ...