سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

انتصاب آقای محمد سرافراز به ریاست سازمان صداوسیما

 انتصاب آقای محمد سرافراز به ریاست سازمان صداوسیما
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۸/۱۷ حضرت آیت الله خامنه ای طی حکمی با تقدیر از تلاشهای خستگی ناپذیر و دلسوزانه ی مهندس عزت الله ضرغامی، آقای محمّد سرافراز را برای یک دوره ی پنج ساله به ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حکم با اشاره به مسئولیت تاریخی رسانه ملی در حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی تاکید کردند: سازمان صدا و سیما با مأموریت خطیر «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی، وظیفه گسترش دین، اخلاق، امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت را بر عهده داشته و به عنوان موتور محرک و مشوق پیشرفت کشور، وظیفه پشتیبانی رسانه ای همه جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملّت و نیز کمک به مدیریت های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست های کلان نظام و تحقق سند چشم انداز کشور را بر دوش دارد.
 انتصاب آقای محمد سرافراز به ریاست سازمان صداوسیما

  ادامه مطلب ...

دیدار مسئولان و دست اندرکاران حج

دیدار مسئولان و دست اندرکاران حج
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۸/۰۶ حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در دیدار مسئولان و دست اندرکاران حج سال جاری، برنامه‌ریزی برای «افزایش کارآیی حج» با نگاه تحولی و مبتکرانه در پاسخ به «نیازهای معنوی و فکری مخاطبان» و همچنین «مقابله با شبهات و تبلیغات القایی دشمنان اسلام» را یک ضرورت برشمردند و تأکید کردند: دیوار کشیدن میان جمهوری اسلامی با بقیه دنیای اسلام یکی از شگردهای دشمنان اتحاد امت اسلامی است و باید از فرصت حج بعنوان «محشر امت اسلامی» برای برچیدن این دیوار ساختگی و تغییر تصورات و باورهای نادرست شکل گرفته در اثر تبلیغات دروغین دشمنان، به بهترین شکل استفاده کرد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، در تبیین بحث ارتقای کارآیی حج به دو بخش «تقویت خدمات» و همچنین «تأمین محتوای ارزشمند مورد نیاز مخاطبان حج» اشاره کردند و افزودند: ارتقای حقیقی کارآیی حج در گرو پاسخ به نیازهای فکری و معنوی حجاج است که در این بخش، باید برای افزایش کیفیت فعالیتهای جاری نظیر برگزاری مراسم دعای کمیل، مراسم برائت از مشرکین و گردهماییها برنامه‌ریزی کرد و همچنین با نگاه تحولی و نوآورانه، نیازهای فکری مخاطبان حج در خصوص مسائل مهم امروز دنیای اسلام را پاسخ داد.
رهبر انقلاب، از همین زاویه مسئله مهم «وحدت اسلامی» را بعنوان نیاز واقعی امروز دنیای اسلام مورد اشاره قرار دادند و خاطرنشان کردند: وحدت و برادری بین مسلمانان جزء مبانی دینی ما است و در این زمینه جمهوری اسلامی با کسی تعارف ندارد.
ایشان با بیان اینکه وحدت اسلامی به معنای عدول از عقاید مذهبی فرقه‌های مختلف اسلامی نیست، افزودند: وحدت اسلامی که شعار اساسی جمهوری اسلامی است، یعنی امت اسلامی با یکدیگر دشمنی نکنند و در مسائل مهم جهانی از هم حمایت کنند.  ادامه مطلب ...

دیدار خانواده و جمعی از اعضای ستاد بزرگداشت مرحوم حبیب الله عسگراولادی

 دیدار خانواده و جمعی از اعضای ستاد بزرگداشت مرحوم حبیب الله عسگراولادی
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۸/۰۴

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار خانواده و جمعی از اعضای ستاد بزرگداشت مجاهد صادق و یار وفادار انقلاب، مرحوم حبیب الله عسگراولادی که در تاریخ ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ برگزار شده بود، مرحوم عسگراولادی را برخوردار از سه خصوصیت برجسته تدیّن، تخلّق و تفکّر خواندند و تاکید کردند: تلاش، کار و تحرک سیاسی مستمر، از ویژگیهای درس آموز مرحوم عسگراولادی، و گویای این واقعیت است که انسان در میدان مبارزه هیچگاه نباید احساس پیری، خستگی، تنبلی و گوشه نشینی به خود راه دهد.
متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار همزمان با اولین سالگرد درگذشت این شخصیت انقلابی منتشر می‌شود:

بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم
حیات و ممات مؤمن مبارک است، داراى برکات است؛ و آقاى عسگراولادى این جورى بود، هم حیاتش حیات بابرکتى بود، هم بعد از ممات برکاتى داشته، به نظر من مرحوم عسگراولادى در سه بخش آدم برجسته اى بود:
یک بخش، بخش دینى بود؛ تدیّن. ایشان انصافاً متدیّن به معناى واقعى، متعبّد، پایبند به مسائل شرعى و دینى به معناى واقعى کلمه [ بود]. انگیزه ى این مبارزاتى هم که ایشان میکرد - چه از دوران جوانى و در مجموعه ى مؤتلفه؛ و بعد داخل زندان، چون ایشان داخل زندان هم مبارزه، میکرد و بعد از زندان تا پیروزى انقلاب؛ و بعد از پیروزى انقلاب تا آخر؛ و در این اواخر هم با این نامه نگارى ها و این کارهایى که ایشان میکرد؛ همه ى اینها مبارزه بود دیگر - تدیّن بود، یعنى واقعاً احساس مسئولیّت میکرد. ایشان براى من همین اواخر در نامه اى نوشته بودند - مضمون نامه این است - که به نظرم رسید که حالا مثلاً در این اواخر زندگى ام، هرچه توان دارم، [ امکان ] تلاش دارم، به کار ببرم؛ این نامه ها را دارم مینویسم، این ارتباطات را برقرار میکنم به عنوان یک وظیفه ى شرعى و دینى. یعنى حقیقتاً انگیزه ى تدیّن بود که ایشان  را وادار میکرد به کار، به این مبارزات دشوار در طول این سالهاى متمادى، از قبل از مبارزات انقلاب و آن طور که شنیده ام من زمان فدائیان و بعضى [دیگر] از اینها، تا دوره ى مبارزات روحانیّت و سال 41 و 42 تا آخر عمر؛ [یعنى ] انگیزه ى ایشان انگیزه ى دینى بود. این یک نقطه ى برجسته است که به نظر من در شخصیّت یک انسان خیلى تأثیر دارد.  ادامه مطلب ...

برگزاری مراسم ترحیم عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت الله مهدوی‌کنی

برگزاری مراسم ترحیم عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت الله مهدوی‌کنی

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۸/۰۳

مراسم ترحیم و بزرگداشت عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت الله مهدوی‌کنی (رضوان الله علیه) عصر امروز (شنبه) از سوی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، اعضای خانواده و بستگان و شاگردان آیت الله مهدوی کنی، رؤسای قوا، علما و روحانیون، شخصیتها و مسئولان کشوری و لشکری و اقشار مختلف مردم برگزار شد، قاریان قرآن کریم آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند و سپس مداحان اهل بیت در رثای حضرت سید الشهدا علیه السلام و در سوگ رحلت مرحوم آیت الله مهدوی کنی به مرثیه سرایی پرداختند.
در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی در سخنانی با اشاره به صلابت، قاطعیت، مواضع و مشی صحیح و فضایل اخلاقی و زیبایی های باطنی آیت الله مهدوی کنی، تاکید کرد: حوادث و ناملایمات مختلف هیچگاه ایشان را از پا در نیارود و در صحنه های مختلف انقلاب مقاوم ایستاد و از انقلاب و ولایت دفاع کرد.
وی با بیان اینکه بینش آیت الله مهدوی کنی، دینی و منطبق بر احکام الهی بود، خاطرنشان کرد: این شخصیت بزرگ به عنوان یک استاد شایسته، عمر خود را برای گسترش بینش صحیح اسلامی چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه علمی و دانشگاهی صرف کرد.
حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی سه ویژگی آیت الله مهدوی کنی را تقوای دقیق، اخلاص کامل و نداشتن هوای نفس برشمرد و گفت: ایشان به موقعیت های مختلف زندگی خود از دوران مبارزات انقلابی و زندانهای رژیم طاغوت تا نخست وزیری و مسئولیت های مختلف حکومتی پس از انقلاب به عنوان یک تکلیف و عرصه خدمت می نگریست و در طول انقلاب همواره در قامت یک یار وفادار و فداکار، مورد اعتماد و تکیه گاه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بود.

دیدار نخست وزیر عراق و هیأت همراه

دیدار نخست وزیر عراق و هیأت همراه

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۷/۲۹

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه شنبه) در دیدار آقای حیدر العبادی نخست وزیر عراق و هیأت همراه، امنیت، رفاه، اقتدار و عزت عراق به عنوان کشوری مهم در منطقه را برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت ارزیابی کردند و ضمن اعلام حمایت قاطع ایران از دولت جدید عراق، گفتند: وضعیت فعلی منطقه و از جمله عراق، نتیجه سیاستهای غیر مسئولانه قدرتهای فرامرزی و برخی کشورهای منطقه در سوریه است و ما معتقدیم ملت و دولت عراق و بخصوص جوانان این کشور توانایی فائق آمدن بر تروریست ها و برقراری امنیت را دارند و نیازی به حضور بیگانگان نیست.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با عرض تبریک به ملت و دولت عراق به مناسبت موفقیت در امتحان بزرگ تشکیل دولت، خاطرنشان کردند: کشور عراق، کشور بزرگ، مهم و تأثیرگذاری در منطقه است که در صورت برگشت اوضاع امنیتی و امور جاری به روال عادی، می تواند حقیقتاً نقش آفرینی کند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاشها و زحمات دولتهای قبلی عراق برای برقراری امنیت و حل مشکلات مردم، افزودند: ما خدمات بزرگ آقای نوری مالکی را برای عراق و منطقه فراموش نخواهیم کرد.
ایشان خطاب به آقای دکتر حیدر العبادی تأکید کردند: ما در کنار شما هستیم و از دولت شما همانند دولت قبل با جدیت دفاع خواهیم کرد.  ادامه مطلب ...

دیدار نخبگان جوان دانشگاهها و برگزیدگان المپیادها و جشنواره های جهانی و داخلی

دیدار نخبگان جوان دانشگاهها و برگزیدگان المپیادها و جشنواره های جهانی و داخلی
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار صدها تن از «نخبگان جوان دانشگاهها و برگزیدگان المپیادها و جشنواره های جهانی و داخلی»، با تأکید بر ضرورت ایجاد یک زنجیره کامل و شبکه عظیم تولید علم در دانشگاهها و مراکز علمی تحقیقاتی افزودند: ایران را باید با اتکای به منابع روی زمین یعنی هوش و استعداد جوانان و نخبگان کشور اداره کرد نه با تکیه بر درآمد  پرنوسان منابع زیرزمینی و نفتی.
ایشان دیدار با «جوانان نخبه و نوید دهندگان آینده روشن کشور» را، بسیار شیرین خواندند و به همه جوانان توصیه کردند خانه پرافتخار میهن را با نیروی فکر و عزم و اراده، به گونه ای بسیازید که شایسته این ملت و این تاریخ پرافتخار باشد.
رهبر انقلاب با دعوت از همه نخبگان برای تفکر و تعمق درباره «اصل نخبگی و مفهوم حقیقی آن» افزودند: نخبگی مجموعه ای از سه ویژگی «هوش و استعداد»، «همتِ برجسته برای مطالعه و کار و تلاش»، و «حوصله تحسین برانگیز برای پیگیری و مداومت» است و نگاه عالمانه و حکیمانه به این ویژگی ها، روشن می کند که همه آنها نعمت و رزق الهی است.
ایشان با استناد به آیات قرآن شریف مبنی بر انفاق رزق الهی تأکید کردند: رزق دانش و نخبگی را باید در راه خدا و برای خیر بندگان خدا، انفاق کرد و آن را در خدمت حال و آینده «جامعه، ملت و کشور» قرار داد.
حضرت آیت الله خامنه ای به نخبگان جوان خاطرنشان کردند اگر نعمت الهی نخبگی را انفاق کنید، هدایت پروردگار نیز شامل حالتان می شود یعنی هم ویژگی های نخبگی در شما بیشتر خواهد شد و هم خداوند شما را به عرصه هایی هدایت می کند که به علم و دانش شما نیاز حقیقی وجود دارد.
رهبر انقلاب، حضور تأثیرگذار شهید چمران در دفاع مقدس و فعالیت شهید شهریاری در عرصه هسته ای را دو مصداق از انفاق نخبگی برای جامعه و کشور و «دو نمونه بارز هدایت الهی نخبگان»، خواندند.
ایشان با اشاره به پیشرفتهای علمی کشور در یک دهه اخیر، بار دیگر استمرار حرکت علمی پرشتاب را نیازی واقعی برشمردند و افزودند: همانگونه که در حکم اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تأکید شد حرکت علمی نباید به هیچ دلیلی دچار وقفه شود چون هر وقفه ای، عقب گرد به همراه می آورد.
حضرت آیت الله خامنه ای، مسابقه جهانی و پرسرعت ملتها و کشورها در عرصه علم و دانش را یادآور شدند و افزودند: با وجود شتاب پیشرفتهای علمی، عقب ماندگی ها به قدری زیاد است که ایران هنوز نتوانسته به جایگاه شایسته اش دست یابد بنابراین لازم است حرکت علمی با همه لوازم و ضرورتها از جمله تقویت شرکتهای دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان، ادامه یابد. 
ادامه مطلب ...

دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و هیأت همراه

 دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و هیأت همراه

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۷/۲۴

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) در دیدار آقای رمضان عبد الله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و هیأت همراه، با اظهار خرسندی فراوان از پیروزی غزه‌ی مقاوم در جنگ 51 روزه و اظهار عجز رژیم صهیونیستی در برابر مردمی محاصره شده، این پیروزی بزرگ را مصداق «وعده نصرت الهی» و بشارت دهنده تحقق پیروزی‌های بزرگ‌تر خواندند و تأکید کردند: جمهوری اسلامی و مردم ایران به پیروزی و ایستادگی شما افتخار کردند و امیدواریم سلسله پیروزیهای مقاومت تا پیروزی نهایی ادامه یابد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، جنگ 51 روزه و مقاومت منطقه‌ی کوچک غزه با جمعیت و امکانات محدود در مقابل یک رژیم بی‌رحم و نیروی نظامی مجهز به انواع امکانات و پشتیبانی را، یک مسئله مهم و حیرت آور خواندند و افزودند: طبق محاسبات و تحلیلهای عادی، رژیم صهیونیستی می‌بایست با برخورداری از چنین امکاناتی در همان چند روز اول کار را تمام می‌کرد اما در نهایت، هم در دستیابی به اهداف خود اظهار عجز کرد و هم تسلیم شروط مقاومت شد.
رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به وعده‌های الهی برای یاری مجاهدان، افزودند: همراهی شگفت انگیز مردم با مقاومت و خسته نشدن از بمباران بی‌وقفه دشمن و کشتار بی‌رحمانه بیش از 2 هزار نفر از جمله تعداد زیادی از زنان و کودکان، چیزی جز لطف و کمک الهی نبود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: تحقق وعده الهی در این صحنه نشان می‌دهد که این وعده‌ها در صحنه‌ای وسیع‌تر نیز محقق خواهد شد و اراده الهی بر این تعلق گرفته است که مسئله فلسطین را به دست شما به نتیجه برساند.
ایشان در ادامه، لزوم مراقبت در مقابل توطئه‌های پیچیده دشمن علیه مقاومت را مورد اشاره قرار دادند و از همین زاویه، بر دو راهبرد مهم تأکید کردند.  ادامه مطلب ...

حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی برای دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی

حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی برای دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۷/۲۶

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور حکمی، بر مدیریت راهبردی چالش‌های حوزه فرهنگ با «استفاده کامل و کارآمد و هم افزا از همه فرصت ها و ظرفیت ها»، «مهار تهدیدها و آسیب ها با نگاه حکیمانه و معقول» و «مواجهه‌ی هوشمندانه با معارضه‌های مهاجمان و ستیزه گران» بعنوان تکالیف اصلی شورایعالی انقلاب فرهنگی تأکید کردند.

ایشان همچنین ۷ اولویت کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیگیری تصمیمات و مصوبات قبلی و اجرای سریع آنها، مواجهه فعال و مبتکرانه با جبهه بندی هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی و معارضان عنود آن، پیگیری جدی پیشرفت و شتاب حرکت علمی و فناوری، و تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور بویژه تحول در علوم انسانی را مشخص کردند و ۳ عضو حقوقی جدید را به مجموعه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی افزودند.
متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
  ادامه مطلب ...