سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)

مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۳/۱۴

دلدادگان و عاشقان امام خمینی(ره) از سراسر کشور در بیست و پنجمین سالگرد رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی در جوار مرقد نورانی آن حضرت جلوه های کم نظیری از شکوه، ایستادگی، عزت و عشق به آرمانهای انقلاب اسلامی را متجلی ساختند و با آرمانهای آن عزیز سفر کرده پیمانی دوباره بستند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این اجتماع عظیم و پر طراوت، با ریشه یابی و تبیین علت اشتیاق و کنجکاوی روزافزون ملتها به شناخت پدیده پرقدرت و رو به پیشرفت جمهوری اسلامی، «شریعت اسلامی» و «مردم سالاری» برخاسته از این شریعت را دو پایه اصلی مکتب امام خمینی خواندند و با تأکید بر وفاداری ملت و مسئولان به این نسخه «سیاسی ـ مدنی» نوین افزودند: مزاحمت و سنگ اندازی های امریکا و کم رنگ شدن روحیه و جهت گیری نهضت امام بزرگوار، دو چالش اساسی است که ملت ایران با شناخت و غلبه بر آنها، راه پر افتخار و سعادت بخش امام راحل عظیم الشأن را ادامه خواهد داد.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش اول سخنان خود در این همایش عظیم و ملی، جاذبه روزافزون امام خمینی و جمهوری اسلامی را در افکار عمومی ملتها به ویژه ملتهای مسلمان، واقعیتی مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: 25 سال پس از رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، قشرهای مختلف بویژه جوانان و فرزانگان دنیای اسلام کنجکاوانه و مشتاقانه بدنبال آگاهی بیشتر از پدیده مردمسالاری دینی، نظریه ولایت فقیه و دیگر مسائل انقلاب اسلامی هستند.

ایشان، هجوم بی وفقه و بسیار گسترده «تبلیغاتی، سیاسی» دشمنان به جمهوری اسلامی را یکی از عوامل تشدید کنجکاوی ملتها درباره انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: افکار عمومی جهان اسلام، بیشتر از گذشته مشتاق شده است تا ماهیت و حقیقت حکومتی را که آماج این حملات بی سابقه و مستمر است، بشناسد و رمز ایستادگی و موفقیت های آن را درک کند. 

حضرت آیت الله خامنه ای، بیداری اسلامی و احساسات ضد استکباری را، یکی از نتایج کنجکاوی و درک ملتها نسبت به انقلاب اسلامی برشمردند و تأکید کردند: جبهه استکبار در خطایی راهبردی تصور می کند بیداری اسلامی را ریشه کن کرده اما درک و فهمی که منجر به بروز بیداری اسلامی شد، از بین رفتنی نیست و این پدیده، دیر یا زود گسترش خواهد یافت.

ایشان، اقتدار و پیشرفت مستمر ملت ایران را یکی دیگر از دلایل کنجکاوی ملتها در قبال جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی خواندند و خاطر نشان کردند: نسل جوان دنیای اسلام بدنبال پاسخ این سوال مهم و تاریخی است که جمهوری اسلامی چرا و چگونه 35 سال در برابر هجوم خشن و خصمانه نظامی، سیاسی و تبلیغاتی دشمنان و تحریم های بی‌سابقه امریکا ایستادگی کرده و بدور از محافظه کاری، روز بروز پیشرفته تر و مقتدرتر شده است؟

رهبر انقلاب در تبیین بیشتر علل جذابیت جمهوری اسلامی افزودند: ملتها و نسل جوان و فرهیخته جهان اسلام، پیشرفت های ملت ایران در عرصه هوا و فضا را می بیند، حضور ایران در میان ده کشور پیشرفته بسیاری از دانشهای نوپدید را ملاحظه می کنند، شتاب علمی 13 برابری ایران را نسبت به میانگین جهانی نظاره گرند و درک می کنند که ملت ایران در سیاستهای منطقه حرف اول را می زند و با ایستادگی در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی، از مظلوم دفاع و با ظالم مقابله می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: این واقعیات هر انسانی را به کنجکاوی و شناخت بیشتر پدیده جمهوری اسلامی فرا می خواند. 

ایشان برگزاری 32 انتخابات در 35 سال گذشته آنهم با مشارکت بالا و تحسین برانگیز ملت و «حضور پر شور ملی در راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس» را از دیگر واقعیت های جذاب ایران برای افکار عمومی خارجی دانستند و افزودند: ما به این گونه مسائل عادت کرده ایم و عظمت و اهمیت آنها به چشممان نمی آید اما این حقایق زیبا، برای ناظران جهانی و مردم دیگر کشورها پرسش برانگیز و بسیار خیره کننده است.

رهبر انقلاب همه ی این واقعیات زیبا و شوق آفرین را ساخته و پرداخته دست توانا و فکر بدیع معمار بزرگ انقلاب اسلامی یعنی حضرت امام خمینی(ره) برشمردند و ادامه سخنانشان را به ترسیم تصویر کوتاه اما گویایی از مکتب امام اختصاص دادند.

نکته اصلی این بخش از سخنان رهبر انقلاب، این واقعیت بود که برای رسیدن به هدف، باید راه را گم نکنیم و برای پیمودن صحیح راه نیز، به درک نقشه اصلی آن معمار چیره دست و خوش فکر نیازمندیم.

حضرت آیت الله خامنه ای بنای یک نظم «مدنی ـ سیاسی» بر اساس «عقلانیت اسلامی» را، نقشه اصلی امام خواندند و افزودند: فروپاشی نظام «وابسته، فاسد و دیکتاتوری پادشاهی» و ریشه کن کردن خصوصیات آن رژیم مقدمه ایجاد بنای عظیمی بود که امام آن را با همت سترگ خود و همراهی ملت، انجام داد.

رهبر انقلاب اسلامی در تشریح ستون ها و پایه های اصلی نظم سیاسی مدنی مورد نظر امام بر دو نکته اساسی و کاملا بهم پیوند خورده، تأکید کردند: اول شریعت اسلامی بعنوان روح و جوهره جمهوری اسلامی و دوم سپردن کارها بدست مردم از طریق مردمسالاری و انتخابات 

ایشان افزودند: کسی گمان نبرد که امام، انتخابات را از فرهنگ غرب اتخاذ و با تفکر اسلامی مخلوط کرد چرا که بدون تردید اگر انتخابات و مردمسالاری از متن شریعت اسلامی قابل اتخاذ نبود «امامِ صریح و قاطعِ ما»، این موضوع را بیان می کردند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: براساس مکتب امام خمینی، شریعت اسلامی بعنوان حقیقت و ماهیت نظام اسلامی باید در همه کارها، قانونگذاری ها، سیاستگذاریها، عزل و نصبها، رفتارهای عمومی و دیگر مسائل، مورد توجه کامل باشد ضمن اینکه گردش کار در این نظم سیاسی مدنی، بر اساس مردمسالاری برخاسته از همین شریعت است و مردم بی واسطه یا با واسطه همه مقامات کشور را انتخاب می کنند.

رهبر انقلاب اجرای کامل شریعت اسلامی را موجب تأمین 4 عنصر اصلی: «استقلال، آزادی، عدالت و معنویت» خواندند و افزودند: پایبندی به شریعت سعادت بخش اسلامی، علاوه بر آزادی های فردی و مدنی، آزادی ملت از بند مستکبران یعنی استقلال ملی را نیز تأمین می کند، عدالت را محقق می سازد و معنویت را به همراه می آورد.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس یک نکته مهم و اساسی دیگر مکتب امام را، مورد توجه و تبیین قرار دادند.

ایشان گفتند: در مکتب امام، هیچ قدرت و غلبه ای که با اعمال زور و سلاح حاصل شود مورد قبول نیست البته قدرت و اقتدار ناشی از انتخاب مردم، محترم و پذیرفته شده است و هیچکس نباید در مقابل آن سینه سپر کند که اگر کرد، این کار او فتنه است.

حضرت آیت الله خامنه ای، نسخه سیاسی مدنی امام را فصل تازه ای در ادبیات سیاسی جهان برشمردند و در بیان یکی از دیگر از عناصر این نسخه نوین افزودند: کمک به مظلوم و مقابله با ظالم از عناصر اصلی مکتب امام است.

ایشان در همین زمینه، به حمایت کامل و بدون وقفه امام خمینی از ملت مظلوم فلسطین اشاره کردند و افزودند: ایستادگی در مقابل ظالم و شکستن صریح ابهت ظالمان از اصول مهم مکتب امام است که همواره باید مورد توجه ملت و مسئولان باشد. 

رهبر انقلاب، تحقق عملی نسخه سیاسی ـ مدنی امام را، یکی از تفاوت های آشکار مکتب ایشان با نظریه های صرفاً تئوریک خواندند و این سوال اساسی را مطرح کردند که: آیا کار بزرگی که امام با موفقیت کامل انجام داد، ادامه پیدا خواهد کرد؟

پاسخ ایشان به این سوال مثبت اما مشروط بود.

رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: در جدول زیبا و جذاب امام، بطور طبیعی خانه های خالی وجود دارد که پر کردن آنها و ادامه آن راه سرنوشت ساز، کاملا ممکن است اما بشرط همت و آگاهی ملی و مراعات عناصر این راه.

حضرت آیت الله خامنه ای با تحسین وفاداری ملت به اهداف و آرمانهای امام خمینی تأکید کردند: با رفتاری که ملت در 25 سال پس از رحلت امام بزرگوار نشان داده تمام خانه های خالی این جدول پر می شود و در پرتو ادامه راه امام، ایران عزیز، به اذن پروردگار به اوج قدرت خواهد رسید.

رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان، توجه حضار و همه ملت را به یک نکته اساسی دیگر جلب کردند و آن اینکه: پیمودن راه امام خمینی و تحقق اهداف آن بزرگوار، مثل هر هدف مهم دیگر با موانع و چالشهایی روبروست که اگر آنها را نشناسیم و بر طرف نکنیم، ادامه راه، دشوار یا غیر ممکن خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه دو چالش «بیرونی» و «درونی» را از مهمترین چالشهای موجود خواندند که لازم است جوانان، نخبگان، صاحبنظران و فرزانگان فکری و نظری، آنها را مورد توجه و بررسی قرار دهند.

ایشان در تبیین «چالش بیرونی»، به مزاحمت ها و سنگ اندازی های استکبار جهانی و بطور مشخص امریکا اشاره کردند و افزودند: البته برخی متفکران سیاسی غربی گفته اند که: این مزاحمت ها بی فایده است اما امریکا همچنان به اجرای این نقشه کلان خود ادامه می دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: امریکاییها کشورها، جریانهای سیاسی و شخصیت های دنیا را به سه دسته «کشورهای گوش به فرمان»، «دولتها و جریانهایی که فعلاً با آنها مدارا می شود» و «دولتها و جریانهای نافرمان» تقسیم می کنند.
 ایشان افزودند: نحوه ی مواجهه‌ی امریکا با دولتهای سرسپرده و گوش به فرمان، حمایت کامل، همه جانبه و توجیه رفتارهای زشت آنها در جامعه ی جهانی است، البته در قبال این حمایت بی دریغ، به نفع منافع خود، آنها را می دوشند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی نظام های مرتجع و به شدت استبدادی که مورد حمایت همه جانبه ی امریکا قرار دارند، گفتند: امریکا از چنین کشورهایی که در آنها نه انتخاباتی برگزار می شود و نه ملت های آن قدرت حرف زدن دارند به عنوان کشورهای پدرسالار یاد می کند نه دیکتاتور.

رهبر انقلاب دومین دسته از کشورها در تقسیم بندی امریکایی ها را کشورهایی خواندند که امریکا به دلیل منافع مشترک، فعلاً با آنها مدارا می کند اما اگر فرصتی پیدا کند خنجر را به قلب آنها فرو خواهد کرد. 

رهبر انقلاب، کشورهای اروپایی را نمونه ای از این کشورها برشمردند و تأکید کردند: البته امریکاییها در عین مدارای منفعت طلبانه با اروپا، از زندگی خصوصی شهروندان و مقامات اروپایی جاسوسی می کنند و حتی حاضر به عذرخواهی هم نیستند.

ایشان افزودند: البته اروپایی ها به دلیل خدمت به منافع امریکا خطای راهبردی بزرگی مرتکب شده اند که برخلاف منافع ملی آنهاست.

حضرت آیت الله خامنه ای کشورهای دسته سوم را کشورهایی خواندند که «زیر بار زور امریکا نمی روند».

ایشان خاطر نشان کردند: سیاست امریکا در قبال این کشورها، استفاده بدون حد و مرز از همه ی امکانات ممکن برای ضربه زدن و از پا درآوردن آنهاست.

رهبر انقلاب در تببین روش های مقابله امریکا با کشورهایی که به واشنگتن باج نمی دهند، گفتند: البته به دلیل ضررها و خسارات ناشی از حمله امریکا به عراق و افغانستان امروز حمله ی نظامی در اولویت برنامه های امریکا نیست.

ایشان یکی دیگر از مهمترین راهبردهای امریکا در قبال کشورهای «نافرمان و مقاوم» را استفاده از عناصر وابسته در این کشورها برشمردند و خاطر نشان کردند: سامان دادن کودتا و یا کشاندن مردم به خیابانها از مهمترین روشهای امریکا در استفاده از عناصر وابسته است.

رهبر انقلاب افزودند: هر دولتی در هر کشوری با رأی مردم روی کار بیاید، حتما اقلیتی که به آن دولت رأی نداده اند با او مخالفند، امریکا از همین مسئله استفاده می کند و با تحریک عناصر اصلی مخالفین، بخشی از مردم را به خیابانها می کشاند.

ایشان افزودند: نمونه ای از این رفتار، امروز در بخشی از اروپا به روشنی دیده می شود البته ما قضاوتی در این زمینه نداریم اما سناتورهای امریکایی در میان تظاهرات خیابانی معترضین واقعا چه کار می کنند؟

رهبر انقلاب اسلامی فعال کردن «گروههای تروریستی» را از دیگر روشهای امریکا برای مقابله با کشورهایی برشمردند که حاضر نیستند زیر بار زور امریکا بروند. 

ایشان گفتند: عراق، افغانستان، برخی کشورهای عربی و ایران عزیز ما از قربانیان اصلی این شیوه ی برخورد امریکایی ها هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به حمایت امریکا از گروهک تروریستی منافقین و ارتباط عناصر این سازمان تروریستی با دستگاههای حاکمیتی امریکا از جمله کنگره افزودند: منافقین که شمار زیادی از علما، دانشمندان، «نخبگان سیاسی و فرهنگی» و مردم ایران را ترور کرده اند، زیر چتر حمایت امریکا قرار دارند.

رهبر انقلاب اسلامی از دیگر راهکارهای امریکا در قبال کشورهای مستقل و "باج نده" را «ایجاد اختلاف و دوگانگی در رأس حاکمیت ها» و «ایجاد انحراف در مبانی ایمانی و اعتقادی مردم» خواندند و افزودند: به فضل الهی، امریکایی ها در قبال ملت ایران در همه ی این عرصه ها شکست خوردند و توطئه های آنان از جمله کودتای نظامی، حمایت از فتنه گران، تلاش برای کشاندن بخشی از مردم به خیابانها و ایجاد شکاف در میان مسئولین، به دلیل ایمان و بیداری ملت ناکام ماند.

حضرت آیت الله خامنه ای پس از تشریح ابعاد چالش بیرونی، در تبیین چالش درونی فرا روی نظام گفتند: این چالش و خطر بزرگ زمانی روی می دهد که ملت و مسؤلان «روحیه و جهت گیری های» نهضت امام بزرگوار را از نظر دور بدارند و فراموش کنند.

ایشان در همین زمینه، به اشتباه در تشخیص دوست و دشمن و ناتوانی در شناخت دشمن اصلی و فرعی اشاره کردند و گفتند: همه باید توجه داشته باشند که در حوادث مختلف از دشمن اصلی غفلت نکنند.

رهبر انقلاب به عنوان یک مصداق در بحث اصلی فرعی کردن دشمنان، به اقدامات زشت برخی گروههای نادان و جاهل تکفیری، وهابی و سلفی علیه تشیع اشاره کردند و گفتند: همه باید متوجه باشند که دشمن اصلی، سرویسهای اطلاعاتی بیگانگان و کسانی هستند که این جریانها را تحریک می کنند و پول و سلاح در اختیارشان قرار می دهند.

ایشان تأکید کردند: البته هر کسی که فکر تعرض به جمهوری اسلامی را داشته باشد یقیناً با مشت محکم ملت مواجه خواهد شد اما در عین حال معتقدیم که دست نه چندان پنهان دشمن که مسلمانان را به جان هم می اندازد دشمن اصلی ماست نه این گروههای فریب خورده.

رهبر انقلاب اسلامی از دست دادن انسجام ملی، دچار شدن به تنبلی و بی روحیگی، کم کاری، حاکم شدن یأس و ناامیدی و نیز تصور غلط «ما نمی توانیم» و «ما نتوانستیم»، را از دیگر ابعاد چالش درونی نظام اسلامی برشمردند و تأکید کردند: همانطور که امام عزیز فرمودند، ما می توانیم و عزم ملی و مدیریت جهادی خواهند توانست گره ها را باز و مشکلات پیش رو را حل کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان بیانات خود تأکید کردند: نام مبارک امام بزرگوار و نقشه ی آن معمار کبیر به فضل الهی، ملت ایران را در همه ی مراحل یاری می کند و با ایجاد امید و نشاط و روحیه، آینده روشن ایران عزیز را رقم خواهد زد.

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با خیر مقدم به زائران و عاشقان بنیانگذار جمهوری اسلامی، تلاش برای محرومیت زدایی، کمک به مستضعفین و رفع فقر را از اهداف و جهت گیریهای اصلی امام راحل برشمرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز همواره به این جهت گیری اساسی تأکید ویژه داشته اند که این، درسی برای همگان است.

تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره)، همچنین حل مشکلات اقتصادی را نیازمند تدبیر، عقلانیت، همکاری قوای سه گانه و وحدت ملی دانست و افزود: اقتصاد باید با فرهنگِ رفع محرومیت عجین شود.

عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت الله مهدوی کنی

عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت الله مهدوی کنی
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۳/۱۵

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران از آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری عیادت کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای در این عیادت از آخرین وضعیت درمانی آیت الله مهدوی کنی اطلاع یافتند و سلامتی و بهبودی ایشان را از خداوند متعال مسألت کردند.
شب گذشته نیز حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری به نمایندگی از رهبر انقلاب در بیمارستان محل بستری آیت‌الله مهدوی کنی حضور یافته بود.
آیت‌الله مهدوی کنی بعد از ظهر چهارشنبه (۱۴ خردادماه) به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد و تحت مداوا قرار دارد.

دیدار اساتید، قاریان و حافظان شرکت کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

 دیدار اساتید، قاریان و حافظان شرکت کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۳/۱۳

در سالروز ولادت با سعادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام، فضای حسینیه امام خمینی(ره) آکنده از عطر دل انگیز آیات روح بخش کلام الله مجید شد و اساتید، قاریان و حافظان برترِ سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، محفل نورانی انس با قرآن را در حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر پا کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار، هدف نهایی از حفظ و تلاوت قرآن را، «فهم و عمل» به آن و «انس با کلام الهی» خواندند و با بیان اینکه «هدایت الهی» و «فهم معیارهای اساسی قرآن در مسائل حساسی نظیر شناخت دشمن» در گروی انس با قرآن کریم است، خاطرنشان کردند: انس با قرآن و تدبر و تعمق در معانی و مفاهیم آن، عزت وعده داده شده از سوی خدای متعال را برای امت اسلامی به ارمغان خواهد آورد.
رهبر انقلاب، اقبال گسترده و گرایش نوجوانان و جوانان به قرآن کریم پس از پیروزی انقلاب اسلامی را نعمتی بزرگ برشمردند و افزودند: انس با قرآن، جامعه را به عمل به تعالیم حیات بخش آن نزدیک می کند که هدف برتر و نهایی از حفظ و تلاوت قرآن نیز همین است.
ایشان، همچنین انس با قرآن کریم را نشانه آماده بودن قلب انسان برای دریافت هدایت الهی خواندند و گفتند: امروز بزرگترین گرفتاری دنیای اسلام، فاصله گرفتن از معارف قرآنی و در نتیجه، غفلت از توطئه ها و خباثت دشمنان اسلام است.
حضرت آیت الله خامنه ای، راه جبران این کمبود اساسی در دنیای اسلام را فهم دقیق معیارهای قرآنی دانستند و خاطرنشان کردند: دشمنان اسلام بعد از پدید آمدن جمهوری اسلامی توطئه های خود را علیه اسلام شدیدتر و پیچیده تر کردند.
رهبر انقلاب گفتند: امروز سیاست دشمنان اسلام براه انداختن جنگ های داخلیِ نیابتی و برادرکشی در جوامع اسلامی است اما متأسفانه برخی در امت اسلامی متوجه این سیاست شوم نیستند و حاضرند برای مقابله با برادران مسلمان خود دست بدست شیطان بدهند و حتی با رژیم صهیونیستی همکاری کنند.
ایشان همچنین با قدردانی از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان مسابقات بین المللی قرآن خاطرنشان کردند: امت اسلامی می‌تواند به برکت انس روزافزون با مفاهیم قرآن کریم، به عزت وعده داده شده از سوی خداوند متعال دست یابد.
پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حجت الاسلام و المسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بویژه میلاد مسعود امام سجاد علیه السلام با اشاره به سطح بالای مسابقات و استقبال چشمگیر از سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: در این دوره از مسابقات 71 کشور از قاره های مختلف جهان حضور داشتند و این مسابقات از سوی 10 داور خارجی، 5 داور ایرانی و سه عضو ناظر مورد ارزیابی قرار گرفت.

دیدار امیر کویت و هیئت همراه

 دیدار امیر کویت و هیئت همراه
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۳/۱۲

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار آقای شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت و هیأت همراه، منطقه خلیج فارس و امنیت آن را بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: امنیت این منطقه، در گرو روابط سالم و خوب همه کشورهای منطقه است.
ایشان افزودند: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران همواره بدنبال روابط سالم با همسایگان خود در خلیج فارس بوده است و اکنون نیز همین سیاست را دنبال می کند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: نزدیکی کشورهای منطقه و روابط سالم آنها با یکدیگر برای همه منطقه مفید است اما اگر این اصل رعایت نشود، اختلاف و دوری کشورهای منطقه، موجب خرسندی دشمنان مشترک خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای وقاحت روزافزون رژیم صهیونیستی را نتیجه نبود روابط سالم میان کشورهای منطقه دانستند و خاطر نشان کردند: جمهوری اسلامی ایران همواره با کشورهای منطقه با شرح صدر برخورد کرده است.
ایشان گسترش روابط کویت و عراق را به نفع منطقه ارزیابی کردند و گفتند: در خصوص تحولات سوریه نیز جمهوری اسلامی ایران، هر آنچه را که مردم سوریه تصمیم بگیرند، تأیید خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به خطر گروههای تکفیری در منطقه، تأکید کردند: متأسفانه برخی کشورهای منطقه متوجه خطری که گروههای تکفیری، در آینده، برای خود آنها ایجاد خواهد کرد نیستند و همچنان در حال حمایت از این گروهها هستند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: برخی کشورهای منطقه اکنون با  کمک به گروههای تکفیری، از کشتار و جنایات آنها در سوریه و برخی کشورهای دیگر حمایت می کنند اما در آینده نه چندان دور، این گروهها بلای جان همان کشورهای حامی خواهند شد و در نهایت مجبور خواهند بود که با هزینه زیاد، آنها را از بین ببرند.
ایشان با اشاره به حضور ایران در کنار کویت، در مواقع حساس سال های گذشته، از  مواضع خیرخواهانه و مدبرانه کویت در قبال تحولات منطقه قدردانی کردند و گفتند: باید تحولات منطقه را با چنین دیدگاه و شیوه ای حل و فصل کرد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به روابط اقتصادی و تجاری ایران و کویت خاطر نشان کردند: زمینه ها برای گسترش بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور فراهم است و باید صفحه جدیدی در روابط اقتصادی ایران و کویت گشوده شود.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور نیز حضور داشت آقای شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت با تبریک میلاد امام حسین (ع)، رهبر انقلاب اسلامی را مرشد و راهنمایی برای همه منطقه دانست و گفت: کویت برای گشودن صفحه جدیدی در روابط دو کشور آمادگی کامل دارد و در مذاکرات تهران نیز برای افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری توافق شد.
امیر کویت با تأیید سخنان رهبر انقلاب اسلامی در خصوص لزوم وحدت و همگرایی میان کشورهای منطقه و برخورد با افراطی گری، روابط کویت با عراق را بسیار خوب و مسئولان عراقی را دوستان کویت خواند و اظهار امیدواری کرد مسائل و مشکلات سوریه، بر اساس خواسته و نظر مردم، از راههای مسالمت آمیز حل و فصل شوند.

اعزام هیئت‌هایی از جانب رهبر انقلاب برای تجلیل از جانبازان

اعزام هیئت‌هایی از جانب رهبر انقلاب برای تجلیل از جانبازان

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۳/۱۲

در سالروز ولادت با سعادت قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز، صبح امروز(دوشنبه) چهار هیأت از جانب حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در منازل تعدادی از جانبازان در تهران از رشادت، صبر و استقامت ایثارگران تجلیل کردند.

حجج اسلام و المسلمین آقایان شهیدی محلاتی، تقوی، قمی و حاج علی اکبری به نمایندگی از رهبر انقلاب اسلامی، با حضور در منازل تعدادی از جانبازان ضمن گفتگو با آنان و کسب اطلاع از شرایط زندگی، درمان، کار و مشکلاتشان، از ایثارگری و فداکاری جانبازان سرافراز دفاع مقدس قدردانی کردند.
همچنین نمایندگان ولی فقیه در مراکز استان‌ها و ائمه جمعه سراسر کشور نیز به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در منازل تعدادی از جانبازان سراسر کشور از این یادگاران گرانقدر دفاع مقدس تجلیل کردند.

دیدار مسئولان نظام، سفیران و نمایندگان کشورهای اسلامی بمناسبت عید مبعث

دیدار مسئولان نظام، سفیران و نمایندگان کشورهای اسلامی بمناسبت عید مبعث
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۳/۰۶

همزمان با خجسته عید مبعث پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلّی الله علیه و آله وسلّم رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در دیدار مسئولان نظام، قشرهای مختلف مردم و میهمانان شرکت کننده در مسابقات بین المللی قرآن و سفرای کشورهای اسلامی، مهمترین نیاز دنیای اسلام را روی آوردن به اندیشه، فکر و بصیرت و شناخت حقیقی جبهه دشمنان امت اسلامی و همچنین اتحاد و پرهیز از اختلاف های عقیدتی و طایفه ای دانستند و تأکید کردند: امروز پرچم اِعتزاز به اسلام برافراشته شده و احساس هویت اسلامی در میان مسلمانان دنیا قوی تر از گذشته شده است و ملت ایران نیز با حسن ظن و اعتماد به وعده نصرت الهی در حال پیشرفت و پشت سر گذاشتن مشکلات و فتح یک به یک سنگرها در مسیر مبارزه با ظلم و جهل و بی عدالتی است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تبریک سالروز بعثت نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم مهمترین علت بعثت پیامبران الهی بویژه پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم را هدایت انسانها به سوی استفاده از عقل و خرد و اندیشه خواندند و افزودند: اگر در جامعه اسلامی، بکارگیری نیروی فکر و اندیشه بصورت متداول و رایج درآید، بسیاری از مشکلات دنیای اسلام حل خواهد شد. 

ادامه مطلب ...

دیدار رئیس، هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی

دیدار رئیس، هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۳/۰۴

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، تنها راه ایستادگی در مقابل جبهه ضدبشری استکبار را استمرار تفکر «مبارزه» با این جبهه دانستند و با اشاره به لزوم توجه جدی مجلس شورای اسلامی و دولت در تدوین برنامه ششم، به سه اولویت اصلی «اقتصاد مقاومتی»، «فرهنگ انقلابی و دینی» و ادامه روند پرشتاب «پیشرفتهای علمی»، تأکید کردند: راه حل مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور را نمی توان در بیرون از مرزها پیدا کرد بلکه علاج واقعی مشکلات در درون کشور و تکیه بر ظرفیت ها و توانایی های داخلی است.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) به شکل گیری نظام اسلامی و همچنین بقای آن، براساس «تفکر مبارزه»،  اشاره و خاطرنشان کردند: پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و عبور موفقیت آمیز نظام اسلامی از مقاطع مهم و سرنوشت ساز 35 سال گذشته مرهون مبارزه ی جدی، صادقانه و خردمندانه ملت ایران بوده است که این تفکر باید با حفظ ویژگی های آن ادامه یابد.  ادامه مطلب ...

عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان سازمان قضایی نیروهای مسلح در آستانه مبعث پیامبر و سوم خرداد

عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان سازمان قضایی نیروهای مسلح در آستانه مبعث پیامبر و سوم خرداد

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۳/۰۱

در آستانه مبعث پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم و همچنین سالروز عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر، رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 72 نفر از محکومانِ سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در آستانه مبعث پیامبر اعظم صلّی الله علیه وآله وسلّم و همچنین سالروز عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر طی نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 72 نفر از محکومان سازمان قضایی نیروهای مسلح را که در کمیسیون مربوط، واجدِ شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد مورد موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع)

مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع)
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۲/۳۱

در آستانه سوم خرداد، سالروز عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر، صبح امروز (چهارشنبه) مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) با حضور حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا برگزار شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به میدان، با حضور بر مزار شهدای گمنام و قرائت فاتحه، برای شهدای دفاع مقدس علوّ درجات را مسألت کردند.
فرمانده کل قوا سپس از یگانهای حاضر در میدان سان دیدند.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین جانبازان سرافراز حاضر در میدان را مورد تفقد قرار دادند.
حضرت آیت الله خامنه ای در این مراسم در سخنانی تربیت جوانان مؤمن، متعهد، انقلابی، محقق و متخصص در دانشگاه افسری امام حسین(ع) را یک نمونه بارز از رویش های انقلاب اسلامی دانستند و با اشاره به ایستادگی ملت ایران در مقابل نظام سلطه و تقسیم بندی دنیا به سلطه گر و سلطه پذیر، تاکید کردند: امروز جبهه استکبار از پیشرفت های ملت ایران و نظام اسلامی که بدون اتکاء به آمریکا و قدرت های غربی و با تکیه بر ظرفیت ها و توانایی های داخلی بدست آمده، بشدت عصبانی است و ما در پاسخ به آنها همان جمله معروف شهید بهشتی را تکرار می کنیم که از عصبانیت بمیرید.
رهبر انقلاب اسلامی «رویش های نو به نو» در جمهوری اسلامی را یکی از مسایل مهم و اساسی برشمردند و با اشاره به نگرانی برخی در سال های قبل، درخصوص ریزش ها، افزودند: همانگونه که آن زمان گفته شد، اکنون رویش های انقلاب اسلامی بر ریزش ها غلبه کرده و نسل جوان و انقلابی در سراسر کشور، نوید بخش آینده ای روشن و همراه با پیشرفت هستند. 

ادامه مطلب ...

ابلاغ سیاستهای کلی جمعیّت

 ابلاغ سیاستهای کلی جمعیّت
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۲/۳۰

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

متن ابلاغیه رهبر انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم

با عنایت به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی؛ و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز؛ و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیّت ابلاغ می‌گردد. با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد. همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدامات لازم با دقّت، سرعت و قوّت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود.
سیّدعلی خامنه‌ای
30/اردیبهشت/1393

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
«سیاست‌های کلی جمعیّت»

1- ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.
2- رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد.
3- اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط.
4- تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی در باره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری.
5- ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی.
6- ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیّت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها.
7- فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب.
8- توانمندسازی جمعیّت در سن کار با فرهنگ سازی و اصلاح، تقویت و سازگار کردن نظامات تربیتی و آموزش‌های عمومی، کارآفرینی، فنی ـ حرفه‌ای و تخصصی با نیازهای جامعه و استعدادها و علایق آنان در جهت ایجاد اشتغال مؤثر و مولّد.
9- باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیّت، متناسب با ظرفیت زیستی با تأکید بر تأمین آب با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیّتی.
10- حفظ و جذب جمعیّت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیّتی بویژه در جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از طریق توسعه شبکه‌های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای کسب و کار با درآمد کافی.
11- مدیریت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ با سیاست‌های کلی جمعیّت با تدوین و اجرای ساز و کارهای مناسب.
12- تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه گذاری، و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان.
13- تقویت مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی) و ارتقاء وفاق و همگرایی اجتماعی در پهنه سرزمینی بویژه در میان مرزنشینان ؛ و ایرانیان خارج از کشور.
14- رصد مستمر سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی.