سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

دیدار رئیس جمهوری آذربایجان

 دیدار رئیس جمهوری آذربایجان
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۱/۲۰ حضرت آیت الله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار آقای الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، همسایگی و پیوندهای مذهبی، فرهنگی و تاریخی میان دو کشور را عاملی موثر در تقویت مناسبات دو دولت خواندند و تأکید کردند: باید با اراده سیاسی و با جدیت در پیگیری توافقات، بر کارشکنی‌ها فائق آمد و ارتباطات بین دو ملت و دو دولت را روز بروز مستحکم تر کرد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای تحکیم ارتباط با مردم و عقاید مذهبی آنها را ضامن موفقیت دولتها دانستند و افزودند: نباید اجازه داد برخی جریانها با ترویج افراط گرایی مذهبی و اختلاف افکنی میان مذاهب اسلامی، وحدت ملی را منهدم کنند.
ایشان مذاکرات و توافقات انجام شده میان روسای جمهوری ایران و آذربایجان و تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی را مطلوب خواندند و خاطرنشان کردند: سطح مبادلات کنونی دو کشور در مقایسه با ظرفیتها و امکانات گسترده طرفین، بسیار پایین است و امیدواریم این سفر، مقدمه‌ی توسعه همکاریهای اقتصادی و منطقه‌ای شود.
رهبر انقلاب اسلامی لازمه گسترش روابط را جدیت و اراده سیاسی دو طرف دانستند و افزودند: البته برخی از جمله رژیم صهیونیستی از روابط مستحکم میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان خشنود نیستند و دائماً در این مسیر اخلال می کنند اما با جدیت و با اراده سیاسی می‌توان بر این کارشکنی‌ها فائق آمد.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، آقای الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز با اظهار خرسندی از سفر به ایران، فضای مذاکرات دو جانبه را بسیار سازنده توصیف کرد و گفت: کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان از همین امروز آغاز شد و این سفر پایه‌ی ارتقای روابط در تمام زمینه‌ها از جمله بخشهای مختلف صنعت، تجارت، حمل و نقل و گردشگری خواهد بود.
وی «افراط گرایی مذهبی» را از نگرانیهای مشترک دو کشور دانست و با تأیید پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان دو ملت ایران و آذربایجان، افزود: آذربایجان اراده سیاسی جدی و قطعی برای گسترش روابط با ایران دارد.
رئیس جمهوری آذربایجان همچنین با نمونه خواندن سیاستهای مستقل جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان در سایه هدایتهای رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اقتدار ایران را اقتدار خود می‌دانیم و پیوندهای مستحکم دو کشور، اجازه تأثیرگذاری منفی بر روابط را به دیگران نخواهد داد.

دیدار مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی با رهبر معظم انقلاب

دیدار مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی با رهبر معظم انقلاب

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۱/۲۰

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ملی فناوری هسته ای صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس، مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی، مهمترین دستاورد پیشرفتهای هسته ای کشور را تقویت اعتماد به نفس ملی عمیق در کشور و زمینه سازی برای پیشرفتهای علمی دیگر دانستند و با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج بعلاوه یک، تأکید کردند: موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچیک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست، ضمن آنکه روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید روابط متعارف و غیرفوق العاده باشد.  ادامه مطلب ...

موافقت با عفو محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب در آستانه 12 فروردین

 موافقت با عفو محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب در آستانه 12 فروردین

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۱/۱۱

در آستانه دوازدهم فروردین، سالروز جمهوری اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 920 نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت فرا رسیدن سالروز جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 920 نفر از محکومانی را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی قوه قضائیه واجد شرایط لازم تشخیص داده شده اند، ارائه کرد که این پیشنهاد مورد موافقت رهبر انقلاب قرار گرفت.

ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت

 ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۱/۱۸

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاستهای کلی «سلامت» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

متن سیاستهای کلی سلامت که به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
سیاست های کلی سلامت
1 ـ ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی- ‌اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه.
1-1- ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در محیط‌های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش‌های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای.
2-1- آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه.
2- تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت:
1-2- اولویت پیشگیری بر درمان.
2-2- روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی.
3-2- کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی.
4-2- تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه‌ای.
5-2- ارتقاء شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی.
6-2- اصلاح و تکمیل نظام‌های پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاست‌های کلی.
3- ارتقاء سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی.
4 - ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید فرآورده‌ها و مواد اولیه دارویی، واکسن، محصولات زیستی و ملزومات و تجهیزات پزشکی دارای کیفیت و استاندارد بین‌المللی.
5 - ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القائی و اجازه تجویز صرفاً بر اساس نظام سطح‌بندی و راهنماهای بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور و سیاست‌گذاری و نظارت کارآمد بر تولید، مصرف و واردات دارو، واکسن، محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات.
6- تأمین امنیت غذایی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی، آب و هوای پاک، امکانات ورزشی همگانی و فرآورده‌های بهداشتی ایمن همراه با رعایت استانداردهای ملی و معیارهای منطقه‌ای و جهانی.
7- تفکیک وظایف تولیت، تأمین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم به شرح ذیل:
1-7- تولیت نظام سلامت شامل سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی و نظارت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
2-7- مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری سایر مراکز و نهادها.
3-7- تدارک خدمات توسط ارائه کنندگان خدمت در بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی.
4-7- هماهنگی و ساماندهی امور فوق مطابق ساز و کاری است که قانون تعیین خواهد کرد.
8- افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تأکید بر پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثربخشی، کارآیی و بهره‌وری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق برنظام سطح بندی و ارجاع از طریق:
1-8- ترویج تصمیم‌گیری و اقدام مبتنی بر یافته‌های متقن و علمی در مراقبت‌های سلامت، آموزش و خدمات با تدوین استانداردها و راهنماها، ارزیابی فناوری‌های سلامت، استقرار نظام سطح‌بندی با اولویت خدمات ارتقاء سلامت و پیشگیری و ادغام آن‌ها در نظام آموزش علوم پزشکی.
2 -8 - افزایش کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های سلامت با استقرار و ترویج نظام حاکمیت بالینی و تعیین استانداردها.
3-8- تدوین برنامه جامع مراقبتی، حمایتی برای جانبازان و جامعه معلولان کشور با هدف ارتقاء سلامت و توانمندسازی آنان.
9- توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی با هدف:
1-9- همگانی ساختن بیمه پایه درمان.
2-9- پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد.
3-9- ارائه خدمات فراتر از بیمه پایه توسط بیمه تکمیلی در چارچوب دستورالعمل‌های قانونی و شفاف به گونه‌ای که کیفیت ارائه خدمات پایه درمانی همواره از مطلوبیت لازم برخوردار باشد.
4-9- تعیین بسته خدمات جامع بهداشتی و درمانی در سطح بیمه‌های پایه و تکمیلی توسط وزارت بهداشت و درمان و خرید آنها توسط نظام بیمه‌ای و نظارت مؤثر تولیت بر اجرای دقیق بسته‌ها با حذف اقدامات زاید و هزینه‌های غیرضروری در چرخه معاینه، تشخیص بیماری تا درمان.
5-9- تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی.
6-9- تدوین تعرفه خدمات و مراقبت‌های سلامت مبتنی بر شواهد و بر اساس ارزش افزوده با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی.
7-9- اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد، افزایش کارآیی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه‌های مثبت ارائه کنندگان خدمات و توجه خاص به فعالیت‌های ارتقاء سلامت و پیشگیری در مناطق محروم.
10- تأمین منابع مالی پایدار در بخش سلامت با تأکید بر:
1-10- شفاف سازی قانونمند درآمدها، هزینه‌ها و فعالیت‌ها.
2-10- افزایش سهم سلامت، متناسب با ارتقاء کیفیت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، از تولید ناخالص داخلی و بودجه عمومی دولت به نحوی که بالاتر از میانگین کشورهای منطقه باشد و اهداف سند چشم‌انداز تحقق یابد.
3-10- وضع عوارض بر محصولات و مواد و خدمات زیان‌آور سلامت.
4-10- پرداخت یارانه به بخش سلامت و هدفمندسازی یارانه‌های بهداشت و درمان با هدف تأمین عدالت و ارتقاء سلامت بویژه در مناطق غیربرخوردار و کمک اختصاصی به اقشار نیازمند و دهک‌های پایین درآمدی.
11- افزایش آگاهی، مسؤولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
12- بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران.
1-12- ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
2-12- استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن.
3-12- تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی.
4-12- نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی.
5-12- برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی.
6-12- اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه.
13- توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه‌ای و دارای مهارت و شایستگی‌های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور.
14- تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام.

منبع:

http://www.leader.ir/langs/fa/print.php?sec=content&id=11651

حضور رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظیم و پر شور زائران مناطق عملیاتی دفاع مقدس

حضور رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظیم و پر شور زائران مناطق عملیاتی دفاع مقدس
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۱/۰۶

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در میان هزاران نفر از زائران کاروانهای راهیان نور در منطقه عمومی عملیات شکست حصر آبادان در شرق کارون، با مغتنم شمردن کاروانهای راهیان نور و تاکید مجدد بر لزوم زنده نگه داشتن یاد و خاطرات، مجاهدتها و جانفشانی های مناطق مختلف عملیاتی دوران دفاع مقدس و رزمندگان و شخصیتهای نقش آفرین آن گفتند: بزرگترین درس دفاع مقدس این بود که نشان داد، یک ملت در سایه اتحاد، ایمان و حسن ظن به خداوند متعال و اعتقاد به صدق وعده الهی، می تواند از همه گذرگاههای دشوار عبور و با ایستادگی در مقابل دشمن، او را وادار به عقب نشینی و شکست کند.
رهبر انقلاب اسلامی حضور قشرهای مختلف مردم در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را در ایام تعطیلات نوروز و همچنین در طول سال، اقدامی پسندیده، صحیح و عاقلانه خواندند و افزودند: همه مناطق دفاع مقدس از جمله خوزستان، صحنه برترین فداکاریها، مجاهدتها و از خود گذشتگی ها بوده است.  

ادامه مطلب ...

دیدار اعضای ستاد نکوداشت شیرعلیمردان خان بختیاری

 دیدار اعضای ستاد نکوداشت شیرعلیمردان خان بختیاری

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۱/۰۲

عصر امروز(شنبه) متن بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد نکوداشت شیر علیمردان خان بختیاری که در تاریخ 26 اسفند 1392 برگزار شده بود، در مراسمی که به منظور تجلیل از این شخصیّت قوم بختیاری در شهرستان مسجد سلیمان برگزار گردید، با حضور آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، منتشر شد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار دست اندرکاران ستاد نکوداشت شیر علیمردان خان، معرفی و تجلیل از شخصیتهای تاریخیِ برجسته، فداکار و مجاهد در میان اقوام ایرانی را که خالصانه و صادقانه علیه استبداد مبارزه کرده‌اند، کاری بسیار بجا و شایسته خواندند و تأکید کردند: آنچه که در معرفی این شخصیتها اهمیت دارد برجسته‌سازی جهت‌گیریها و عقاید و انگیزه‌های دینی در حرکت‌ها و قیام‌های ضد استبدادی است.
ایشان، تنوع اقوام و اقلیتها را یک ویژگی ممتاز برای ایران دانستند و با اشاره به همبستگی کامل اقوام ایرانی و وفاداری آنها به کشور افزودند: قوم بختیاری و لُرها جزء بهترین و باوفاترین اقوام ایرانی هستند و به صفت صداقت، شجاعت، غیرت، صفا و پایداری بر عقائد اسلامی و شیعی شناخته می‌شوند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به گمنام ماندن بسیاری از شخصیتهای برجسته ی بختیاری نظیر مرحوم علیمردان خان و ضرورت شناسایی و معرفی این شخصیتها خاطرنشان کردند: ویژگی برجسته علیمردان خان مبارزه علیه استبداد رضاخانی با الهام گرفتن از عقاید و احساسات دینی است.

اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی(ع)

 اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی(ع)

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۱/۰۱

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (جمعه) در اولین روز بهار و نخستین روز سال 1393، در اجتماع عظیم و پُر شور زائران و مجاوران رضوی علیه السلام با تبریک مجدد سال نو، ابعاد مختلف نقشه کلان راه کشور در سال جدید یعنی «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» را تبیین کردند و با تشریح ماهیت، ظرفیت و الزامات تحقق مقاوم سازی اقتصاد و باید و نبایدهای عرصه بسیار مهم فرهنگ تأکید کردند: باید خود را آنچنان قوی کنیم که زورگویان و باجگیران جهانی، نتوانند حقی از این ملت را نادیده بگیرند.

حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح حرف اصلی خود در سال جدید یعنی ضرورت قوی تر شدن ملت و کشور و افزایش اقتدار ملی به تلاش باجگیران و زورگویان جهانی برای تضییع حقوق ملتهای ضعیف استناد و خاطر نشان کردند: طبیعت جهانی که با افکار مادی اداره می شود زورگویی قدرتمندان نسبت به ضعیفان است پس باید قوی شویم وپیشرفت کنیم.
رهبر انقلاب در بیان علت انتخاب شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» به عنوان نقشه راه کلی سال 93، به گامهای بلند و تجربیات موفق ملت و امکانات و ظرفیتهای وسیع کشور اشاره کردند و افزودند: مسیر پر افتخار «اقتدار ملی» با تمرکز مسئولان و مردم بر این شعار، با شتاب بیشتری پیموده خواهد شد.
ایشان در تشریح عناصر اصلی قدرت یک ملت، برخورداری از تسلیحات پیشرفته را لازم دانستند اما افزودند: اقتصاد، فرهنگ و علم سه عنصر اصلی اقتدار ملی است که با یاری خداوند در 12 سال اخیر درباره علم و دانش پیشرفتهای درخشانی داشته ایم.  ادامه مطلب ...

پیام نوروزی سال ۱۳۹۳

پیام نوروزی سال ۱۳۹۳
تاریخ:  ۱۳۹۲/۱۲/۲۹ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی بمناسبت آغاز سال ۱۳۹۳ هجری شمسی، با تبریک سال نو و نوروز به همه ی هم میهنان و ایرانیان عزیز در سراسر جهان بخصوص خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و مجاهدان راه اسلام و ایران، سال جدید را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تقارن سال جدید با ایام شهادت بانوی بزرگ جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از خداوند متعال مسالت کردند: این تقارن، امکان بهره گیری مضاعف از انوار هدایت الهی و برکات فاطمی را برای ملت ایران فراهم سازد.
ایشان در ترسیم افق سال نو، دو مسئله ی اقتصاد و فرهنگ را مهم تر از مسائل دیگر بر شمردند و تاکید کردند: برای تحقق شعار سال ۹۳ یعنی «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش مشترک مسئولان  و آحاد مردم ضروری است.  ادامه مطلب ...