سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم بویژه مردم استان ایلام

دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم بویژه مردم استان ایلام

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۲/۲۳

همزمان با سیزدهم رجب و خجسته سالروز میلاد مولی الموحدین حضرت علی (ع)، هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم بویژه مردم استان ایلام امروز در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تبریک سالروز میلاد حضرت امیرالمومنین علی (ع) به برخی فضائل غیر قابل شمارش آن حضرت اشاره کردند و با بیان چهار سرفصل مهم دوران زندگی ایشان از جمله هدف والای حضرت علی (ع) در دوران حکومت، برای تأمین سعادت واقعی مردم در کنار پیشرفتهای مادی، تأکید کردند: یکی از درس های آن حضرت بمنظور تامین سعادت واقعی جامعه، تلاش در جهت بهبود معیشت و حل مشکلات اقتصادی مردم است که این هدف در شرایط فعلی از راه برنامه ریزی صحیح برای فعال کردن ظرفیت های بی شمار داخلی و تکیه بر استعدادهای جوان کشور امکان پذیر است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در چنین شرایطی است که کشور از لحاظ مادی، روحی و اخلاقی، اعتبار بین المللی، عزت و اعتماد به نفس ملی پیشرفت خواهد کرد و از فخر و منّت دشمنان خارجی رها خواهد شد.
ایشان سخنان خود را با تقسیم بندی فضائل قابل درک حضرت علی (ع) به چهار سرفصلِ «مقامات معنوی»، «مجاهدتها و فداکاریها»، «سلوک فردی و اجتماعی و حکومتی»، و «هدف آن حضرت برای مردم» در دوران حکومت، آغاز کردند و درخصوص مقامات معنوی امیرالمومنین (ع) گفتند: مقامات معنوی آن حضرت همچون مقام توحیدی، مقام عبادت، مقام تقرب به خدا و مقام اخلاص، به مانند اقیانوسی عمیق است که بسیاری از ابعاد آن ناشناخته است و علما و انسانهای بزرگ نیز از شناخت آن اظهار عجز کرده اند.  ادامه مطلب ...

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت مرحوم آیت الله آقای حاج سیّد محمّد باقر شیرازی

 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت مرحوم آیت الله آقای حاج سیّد محمّد باقر شیرازی

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۲/۲۴

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سیّد محمّد باقر شیرازی، با صدور پیامی، رحلت این عالم ربانی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمه تعالی
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سیّد محمّد باقر شیرازی رحمة الله علیه را به فرزندان و خاندان محترم و دوستان و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم و والد مجاهدشان مرحوم حضرت آیت الله آقای حاج سیّد عبدالله شیرازی اعلی الله مقامه مسألت میکنم.
سید علی خامنه ای
24 اردیبهشت 1393

دیدار نخست وزیر پاکستان و هیأت همراه

دیدار نخست وزیر پاکستان و هیأت همراه

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۲/۲۲

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار آقای نواز شریف نخست وزیر پاکستان و هیأت همراه، مهمترین عامل رابطه خوب و صمیمی میان دو ملت ایران و پاکستان را اشتراکات گسترده فرهنگی و دینی دانستند و با اظهار گلایه از کاهش سطح روابط در زمینه اقتصادی گفتند: دستهایی در کار است تا با شیوه های مختلف از جمله ایجاد ناامنی در مرز مشترک طولانی، میان دو ملت دوست و صمیمی ایران و پاکستان و میان دو دولت فاصله ایجاد کند اما نباید اجازه داد تا فرصت بزرگ گسترش روابط میان دو کشور از دست برود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم گسترش بیش از پیش روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و فعال شدن طرحهای بزرگ اقتصادی از جمله طرح خط لوله گاز، خطاب به نخست وزیر پاکستان خاطرنشان کردند: امیدواریم در دوره مسئولیت شما، تحرک خوبی در روابط دو کشور در زمینه های مختلف ایجاد شود.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه برای گسترش روابط نباید منتظر اجازه کسی بود، افزودند: امریکا که خباثت آن برای همه مشخص است، از جمله دولت هایی است که تلاش دارد میان ایران و پاکستان فاصله ایجاد کند، البته غیر از امریکا دولتهای دیگری نیز در این خصوص فعال هستند.
ایشان به برخی ناامنی ها در مناطق مرزی ایران و پاکستان، در ماههای اخیر اشاره کردند و گفتند: برخی عمداً تلاش دارند تا در مرز طولانی دو کشور ناامنی ایجاد کنند و ما نمی توانیم باور کنیم که این قضایا طبیعی و غیرعمدی است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته ما اطلاعات از برخی فعالیتها در منطقه بلوچستان پاکستان، برای ناامن کردن مرزهای دو کشور داریم.
حضرت آیت الله خامنه ای گروههای تکفیری را خطری برای همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی دانستند و گفتند: اگر با گروههای تکفیری مقابله نشود، آنها صدمات و ضربات بیشتری به دنیای اسلام خواهند زد.
ایشان در پایان بار دیگر اظهار امیدواری کردند تا روابط ایران و پاکستان هرچه بیشتر گسترش یابد.
در این دیدار که آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای نواز شریف با اظهار خرسندی فراوان از دیدار مجدد با رهبر انقلاب اسلامی به خاطرات خوب سفر حضرت آیت الله خامنه ای به پاکستان و لاهور اشاره کرد و گفت: در آن سفر من سر وزیر ایالت پنجاب به مرکزیت لاهور بودم و استقبال و ابراز احساسات پرشور مردم پاکستان، نشان از عمق پیوندهای فرهنگی، دینی و تاریخی دو ملت دارد.
نخست وزیر پاکستان همچنین با اشاره به مذاکرات خود در تهران گفت: من تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا سطح روابط اقتصادی دو کشور علاوه بر اینکه به 3 میلیارد دلار چند سال قبل بازگردد، از این سطح هم فراتر برود و طرح خط لوله گاز نیز احیاء شود.
نخست وزیر پاکستان ناامنی های اخیر در مناطق مرزی دو کشور را بسیار تأسف بار خواند و با تأیید این موضوع که دستهایی برای ایجاد فاصله میان دو کشور  در کار است، خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت: من به جنابعالی اطمینان خاطر می دهم که دولت پاکستان در برخورد با عوامل ناامنی در مرزهای مشترک دو کشور، از هیچ تلاشی دریغ نکند و از اقدامات جمهوری اسلامی ایران نیز حمایت کند.

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران

 بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۲/۲۱

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) با حضور در ستاد فرماندهی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدت دو ساعت از نمایشگاه دستاوردهای این نیرو بازدید کردند.

در این نمایشگاه، دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه های طراحی و ساخت پهپادها، سامانه های موشکی ضدناو و بالستیکی و ضد سپر موشکی، سامانه های پدافندی و انواع رادارها و مراکز کنترل فرماندهی به نمایش گذاشته شده بود.
بخش مربوط به پیشرفت ها و دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در عرصه ساخت و طراحی انواع پهپادها اولین سالنی بود که فرمانده کل قوا از آن بازدید کردند. در این قسمت، پهپادهای شاهد 129، شاهد 125 و شاهد 121 و سیستم های هدایت و کنترل و موتور پرنده های هدایت پذیر از راه دور، که بدست متخصصان و کارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده اند، ارائه شده بود.
نمایش پهپاد فوق پیشرفته و رادار گریز RQ170 غنیمتی و ساخت مدل بومی آن از مهمترین بخش های این نمایشگاه بود. متخصصان نیروی هوافضای سپاه در مدت حدود دو سال توانسته اند، پهپاد فوق پیشرفته RQ170 آمریکا را مهندسی معکوس کنند. در بازدید رهبر انقلاب اسلامی از مراحل بازسازی این پهپاد فوق پیشرفته، چگونگی چیدمان اجزاء مهم RQ170 از جمله چگونگی بازسازی اطلاعات ذخیره شده از اهداف، شناسایی شبکه ارتباط ماهواره ای مورد استفاده، شناسایی و تحلیل رادار گریزی، استخراج و بازسازی نرم افزار هدایت و کنترل کامپیوتر پرواز، و تعمیر و راه اندازی موتور هواپیما تشریح شد.
سالن مربوط به موشک های زمین به زمین نیروی هوافضای سپاه دومین قسمتی بود که فرمانده کل قوا از آن بازدید کردند. در این بخش، انواع موشک های ضد ناو و بالستیکی، موشکهای زلزال، خلیج فارس، زلزال بارشی، هرمز 1 و 2، کروز، فجر 5، رعد 301 و سجیل که مراحل مختلف تولید آنها از ایده تا تولید بدست متخصصان داخلی انجام شده است، ارائه شده بودند.
همچنین امروز با حضور حضرت آیت الله خامنه ای از سامانه پدافندی سوم خرداد که بدست متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد. این سامانه پدافندی که طراحی و ساخت آن یک سال و نیم طول کشیده، دارای برد 50 کیلومتر است و همزمان چهار هدف را رهگیری و همزمان هشت موشک را شلیک می کند.   ادامه مطلب ...

دیدار اعضای ستاد مرکزی و جشنواره اعتکاف

دیدار اعضای ستاد مرکزی و جشنواره اعتکاف

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۲/۱۸

عصر امروز (پنجشنبه) بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف که در تاریخ 15 اردیبهشت 93 برگزار شده بود، در جشنواره سراسری اعتکاف که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، منتشر شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد مرکزی و جشنواره اعتکاف، شوق عمومی و اقبال حیرت انگیز به سنت حسنه اعتکاف را از جمله برکات الهی و از مظاهر قدرت انقلاب اسلامی در نهادسازی خواندند و تأکید کردند: متصدیان و مباشران این سنت نبوی باید با برنامه‌ریزی هوشمندانه و همچنین شناسایی آسیبها و تهدیدها، زمینه هر چه نزدیکتر شدن ذهن و دل معتکف به خداوند و طهارت روحی او را فراهم کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، عبادت اعتکاف را به جان خریدن ریاضتی همراه با شوق و رغبت برای ارتقای معنویت توصیف کردند و افزودند: عشق وصف ناپذیر جوانان به اعتکاف پس از انقلاب اسلامی که امروز در مساجد و دانشگاههای سراسر کشور نمود دارد، باید بعنوان فرصتی ارزشمند قدر دانسته شود.
ایشان با بیان اینکه فرصت اعتکاف باید مختص به عبادت و توجه بیشتر به خداوند متعال باشد، گفتند: آموختن و تجربه‌ی معاشرت اسلامی، ارتباط دوستانه و برادرانه با معتکفین و همچنین تعلیم و تعلّم معارف دینی از جمله‌ی فرصتهای این مراسم نورانی است.
رهبر انقلاب، برنامه‌ریزی هوشمندانه و آسیب شناسی متناسب با روح و معنای اعتکاف را ضروری دانستند و خاطرنشان کردند: در برنامه‌ریزیها اصل باید بر نزدیک کردن ذهن و دل معتکف به خداوند و در مقابل انقطاع از جنجالها و حاشیه‌های متعارف جامعه و زندگی باشد.

دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور به مناسبت هفته بزرگداشت معلم

دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور به مناسبت هفته بزرگداشت معلم
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۲/۱۷

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان، علم آموزی، یاد دادن تفکر و آموختن رفتار و اخلاق را سه عنصر اصلی حرفه شریف و افتخارآمیز معلمی خواندند و با تأکید بر برنامه ریزی عملیاتی برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش افزودند: حمایت همه جانبه از این دستگاه عظیم، سرمایه گذاری مؤثر برای آینده درخشان فرزندان ملت و پیشرفت پرشتاب مادی و معنوی ایران عزیز است.
رهبر انقلاب، هدف اصلی از دیدار با معلمان را ابراز ارادت به جامعه معلمان و احترام به مقام تعلیم و تربیت خواندند و خاطرنشان کردند: همه ما زیر بار منت معلمان هستیم بنابراین تکریم حرفه معلمی باید در جامعه، همگانی و نهادینه شود به گونه ای که سلام دادن و احترام به معلم یک افتخار محسوب شود.
ایشان بچه های مردم را امانتی نزد معلمان خواندند و در تشریح ابعاد اصلی حرفه معلمی گفتند: تعلیم علم و دانش، وظیفه مهمی است اما مهمتر از آن، یاد دادن تفکر به کودکان و نوجوانان است.  ادامه مطلب ...

دیدار تعدادی از مسئولین جمعیت مامایی کشور


 دیدار تعدادی از مسئولین جمعیت مامایی کشور
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۲/۱۵

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار تعدادی از مسئولین جمعیت مامایی ایران همزمان با روز جهانی ماما، نقش این قشر در تأمین سلامت جامعه و همچنین در بقای نسل بشر را بسیار مهم و ارزشمند دانستند و با تأکید بر اهمیت فرهنگ سازی در اقبال عمومی به استفاده از خدمات مامایی بمنظور اجرایی شدن سیاست اساسی افزایش جمعیت کشور، خاطرنشان کردند: مسئله تکثیر نسل و جلوگیری از کاهش جمعیت جوان کشور، یک مسئله حیاتی است و باید بطور جدی دنبال شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با قدردانی از خدمات و زحمات دلسوزانه جمعیت مامایی کشور که با صبر، دانش و تجربه، وظیفه‌شناسی و احساس مسئولیت حرفه‌ای، مهمترین نقش را در حفظ سلامت مادر و کودک ایفا می‌کنند، افزودند: بر همین اساس، تمام مردان و زنان مرهون منت ماماها هستند و این قشر نیز همواره از احترام و تکریم ویژه‌ای در میان مردم برخوردار بوده است.
ایشان، فرهنگ سازی را مسئله مهم و اصلی در ترغیب جامعه‌ی زنان به استفاده از خدمات مامایی و زایمان طبیعی برشمردند و گفتند: متخصصین باید زیانهای ناشی از وضع حملهای غیر طبیعی و همچنین فواید و آثار مثبت زایمان طبیعی در حفظ سلامت مادر و کودک را مکرراً در مجامع عمومی و رسانه‌ها تبیین کنند.
رهبر انقلاب با اشاره به اهمیت فراوان تولید و افزایش نسل و نقش برجسته ی زایمان طبیعی و خدمات مامایی در این فرآیند، خاطرنشان کردند: کثرت جمعیت جوان یکی از امتیازات کشور است و در صورت استمرار سیاستها و اقدامات نادرستی که منجر به تحدید نسل و کاهش شدید جمعیت جوان کشور در طول سالهای آینده خواهد شد، دچار ضربه بسیار بزرگی بنام «سالمندی عمومی» خواهیم شد.
ایشان افزودند: کشورِ بدون جمعیت جوان، یعنی کشورِ بدون ابتکار و پیشرفت و هیجان و شور و شوق، بنابراین، برنامه حیاتی تکثیر نسل باید بطور جدی دنبال و پیگیری شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر ضرورت حل مشکلات جمعیت مامایی کشور، گفتند: مسئولان دستگاههای دولتی باید در صدد جبران کمبودها و نقائص در این بخش باشند.
در ابتدای این دیدار خانم دکتر معصومه آباد رئیس جمعیت مامایی ایران، از وجود 50 هزار دانش آموخته مامایی در کشور خبر داد و با اشاره به نقش مامایی در مقوله توسعه جمعیت افزود: امروز حدود 50 درصد نوزادان در کشور بصورت غیر طبیعی متولد می‌شوند که این سزارین‌های غیر ضروری و فراوان، یک مانع اساسی در تداوم باروری مادران و افزایش جمعیت است.
وی، تحت پوشش قرار گرفتن خدمات مامایی و اصلاح سامانه ارجاع و همچنین برنامه ریزی برای آموزشهای مرتبط به دختران در مراکز آموزشی را از جمله راهکارهای اصلاح فرهنگ و نوع نگاه به خدمات مامایی برشمرد.

بازدید از مجموعه صنعتی مپنا و دیدار با کارگران

بازدید از مجموعه صنعتی مپنا و دیدار با کارگران

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۲/۱۰

در آستانه روز کارگر، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در مجموعه صنعتی مپنا در فردیس کرج، از نمایشگاه توانمندیهای متخصصان، کارشناسان و کارگران این گروه صنعتی در زمینه های طراحی و ساخت صنایع نیروگاهی، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع ریلی بازدید کردند.

ایشان سپس در جمع پر شور کارگران، مدیران، طراحان و برنامه ریزان مپنا و صدها نفر از کارگران چند واحد تولیدی دیگر، تکریم و احترام جامعه کارگری و همه نقش آفرینان عرصه تولید را ضرورتی برخاسته از متن اسلام خواندند و با اشاره به هوش و استعداد تحسین برانگیز ملت ایران تأکید کردند: عزم ملی و مدیریت جهادی، نه فقط شعار سال جاری بلکه شعار همیشگی ما و تجلی هویت و حیثیت و آینده درخشان این کشور است.
در جریان بازدید رهبر انقلاب اسلامی از نمایشگاه گروه مپنا و در آستانه آغاز ماه رجب و میلاد حضرت امام محمد باقر علیه السلام، بهره برداری از نیروگاه نجف اشرف که بدست متخصصان مپنا طراحی و ساخته شده است، آغاز شد.  ادامه مطلب ...

پیام تسلیت در پی درگذشت ماموستا مجتهدی امام جمعه اهل سنت سنندج

پیام تسلیت در پی درگذشت ماموستا مجتهدی امام جمعه اهل سنت سنندج

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۲/۰۶

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت جناب ماموستا مجتهدی نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه‌ی اهل سنت سنندج را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت روحانی مُصلح و فاضل، جناب ماموستا حسام الدین مجتهدی از علمای برجسته‌ی شافعی و نماینده‌ی مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه‌ی اهل سنت سنندج رحمة الله علیه را به عموم مردم مؤمن و انقلابی کردستان و به خانواده و بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض میکنم.
این شخصیت خدوم و کهنسال که بسیاری از علمای منطقه شاگردان وی به شمار میرفتند، از جمله‌ی وفاداران به پیام انقلابی اتحاد مسلمانان بوده و با روحیّه‌ی تقریب میان فِرَق اسلامی، به وظایف روحانی اشتغال داشت.
رحمت و مغفرت حق متعال را برای ایشان مسألت میکنم.
سیّد علی خامنه‌ای
6 اردیبهشت 1393

پیام تسلیت در پی درگذشت آیت الله ملکوتی

 پیام تسلیت در پی درگذشت آیت الله ملکوتی
تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۲/۰۴

در پی درگذشت آیت الله ملکوتی، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیام تسلیت، فقدان این عالم جلیل القدر را به خاندان و شاگردان و ارادتمندان ایشان و همچنین به عموم مردم آذربایجان تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
رحلت عالم جلیل مرحوم آیةالله آقای حاج شیخ مسلم ملکوتی رضوان‌الله علیه را که از علمای مبرّز حوزه‌های علمیه بوده و مفتخر به سوابق طولانی مجاهدات و خدمات به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی میباشند، به خاندان مکرم و معزّز و شاگردان و ارادتمندان ایشان و به عموم مردم عزیز آذربایجان و نیز به مراجع عظام و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه‌ی قم تسلیت عرض میکنم.
حضور همیشگی این عالم مجاهد در فعالیتهای سیاسی جامعه‌ی مدرسین قم در دوران اختناق و سپس خدمات ایشان در سنگر امامت جمعه‌ی تبریز قهرمان و همراهی و همگامی با رزمندگان دفاع مقدس، سوابق ثبت شده‌ئی است که از حافظه‌ی تاریخ انقلاب و از دیوان کرام‌الکاتبین محو نخواهد شد انشاءالله. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را مسألت میکنم.
سیدعلی خامنه‌ای
 ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳