سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای

یا غیاث المستغیثین

دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگیهای ایران در خارج از کشور

 دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگیهای ایران در خارج از کشور

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۵/۲۲

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگیهای ایران در خارج از کشور، دستگاه دیپلماسی کشور را مدافعان خط مقدم دفاع از اهداف، منافع ملی و سرمایه ملی ایرانیان خواندند و ضمن تبیین ویژگی های دیپلماسی ایرانی و ضرورت دیپلماسی فعال و هوشمند در دوران بسیار مهم گذر به نظم جدید جهانی سخنان مهمی را در بی فایده بودن تعامل با امریکا بیان کردند.
ایشان در تبیین اهمیت کار دیپلماسی افزودند: یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال می تواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، انسانی و اجتماعی به همراه بیاورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگهای پرهزینه و پرخطر نیز حاصل نمی شود و این واقعیت نشان دهنده وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریت یک کشور است.
حضرت آیت الله خامنه ای رویدادهای چندین سال اخیر در منطقه را نشان دهنده واقعیت یاد شده خواندند و خاطرنشان کردند: قدرتهایی تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را تأمین کنند که ناکام ماندند اما کسانی با ظرافت، هوشمندی و تحرک، توانستند منافع خود را بخوبی تأمین کنند.
رهبر انقلاب، وزارت خارجه را ارتش منظم دیپلماسی کشور خواندند و افزودند: در مسئله سیاست خارجی، دستگاههای دیگری هم مؤثرند اما وزارت خارجه به عنوان یک سازمان موظف و ارتش منظم، مسئولیت اصلی را بر عهده دارد.
ایشان در تشریح شروط و لوازم یک دیپلماسی موفق، بر ضرورت تعیین دقیق و صریح هدفها تأکید کردند و افزودند: برخی اهداف آرمانهای بزرگ و ملی هستند، برخی راهبردی و منطقه ای به شمار می روند و بعضی دیگر مقطعی و موضعی هستند که این اهداف در همه سطوح باید دقیقاً مشخص باشد تا همه ی عناصر فعال در دیپلماسی در ستاد و صف، وظایف خود را بخوبی بدانند.  ادامه مطلب ...

اقامه نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب

اقامه نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۵/۰۷

زیبایی عید سعید فطر، امروز با نماز پرشکوه ملت ایران در سراسر این سرزمین اسلامی دو چندان شد و مردم مؤمن و موحد به شکرانه یک ماه تقوا و بندگی، سجده عبودیت بجا آوردند. در کانون پرطراوت همایش ملی و معنوی ایرانیان، مصلای تهران، در نخستین ساعات صبح امروز در اجتماع عظیم مردم مومن پایتخت شاهد نماز پرشکوه فطر سعید به امامت رهبر معظم انقلاب بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه اول نماز با تبریک عید خجسته و پرطراوت فطر، مجالس گسترده قرآن و ذکر و اطعام، توسلات و تضرعات شبهای پرشور قدر و خشم و خروش عظیم ملت را در روز جهانی قدس، زمینه ساز کسب رحمت و برکات الهی برشمردند و افزودند: این حقایق زیبا، باعث شد ملت، سرافرازانه رمضان مبارک را به عید فرخنده فطر پیوند دهد.
ایشان با توصیه به آحاد ملت برای حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان، به درخواست سال گذشته خود برای گسترش افطاریهای ساده در جامعه اشاره کردند و افزودند: خوشبختانه امسال دادن افطاری ساده در سطح گسترده ای در خیابانها و مراکز عمومی و مذهبی مشاهده می شد.  ادامه مطلب ...

دیدار مسئولان سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم

دیدار مسئولان سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۵/۰۷

رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز (سه شنبه) در دیدار صدها نفر از مسئولان و قشرهای مختلف مردم و سفیران و کارداران کشورهای اسلامی در ایران، همه مسلمانان را به یاری مظلومان فلسطین فراخواندند و تأکید کردند: جهان اسلام با کنار گذاشتن اختلافات، از همه توان خود برای تأمین نیازهای مردم غزه استفاده کند و ضمن مقابله با جنایات بی شرمانه صهیونیستها، از حامیان آنها بویژه امریکا و انگلیس، تنفر و برائت جوید.

ایشان با تبریک عید سعید فطر به همه ملتهای مسلمان این عید را عید امت واحده خواندند و افزودند: متأسفانه برخلاف تعالیم و معارف اسلامی، امروز انگیزه های سیاسی و قدرت طلبانه، امت اسلامی را دچار تفرقه کرده است.
حضرت آیت الله خامنه ای با دعوت از مسئولان کشورهای اسلامی برای عبور از اینگونه انگیزه ها و تشکیل امت واحده و مقتدر و توانا تأکید کردند: اگر قدرت طلبی ها، وابستگی ها و فسادها، نتواند جهان اسلام را از هم جدا کند، در این صورت هیچ قدرت مستکبری جرأت تجاوز و تعرض به کشورهای اسلامی و یا باج گرفتن از دولت های اسلامی را نخواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی، گستاخی صهیونیستها در قتل عام غزه را، از نتایج تفرقه دنیای اسلام خواندند و خاطرنشان کردند: سانسور پنهان در غرب اجازه نمی دهد ملتهای غربی از عمق حوادث غزه مطلع شوند اما این جنایات به گونه ای فجیع و دلخراش است که انعکاس حتی بخشی از آن در رسانه های غربی، ملتهای غیرمسلمان را تکان داده و به خیابانها کشانده است.  ادامه مطلب ...

موافقت با شرایط عفو یا تخفیف مجازات تعدای از محکومان به مناسبت عید سعید فطر

موافقت با شرایط عفو یا تخفیف مجازات تعدای از محکومان به مناسبت عید سعید فطر

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۵/۰۵

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بنا به درخواست آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به مناسبت عید سعید فطر با شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.

متن نامه رئیس قوه قضائیه و پاسخ رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
  ادامه مطلب ...

دیدار دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

دیدار دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۵/۰۱

حدود هزار دانشجو از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی عصر امروز با حضرت آیت الله خامنه ای دیداری 2 و نیم ساعته داشتند تا رودررو، دغدغه ها، مطالبات و دیدگاههای جامعه دانشجویی را با رهبر انقلاب اسلامی مطرح کنند و در سخنان و پاسخهای ایشان، به تأمل در اولویتها و مسائل مختلف منطقه و کشور بپردازند.

حضرت آیت الله خامنه ای پس از شنیدن سخنان 90 دقیقه ای نمایندگان تشکلها و گروههای دانشجویی، با تحسین روحیه «پرنشاط، مطالبه گر، متفکرانه، منتقدانه و در عین حال مسئولانه» جامعه دانشجویی، به تبیین ریشه ها و عوامل حوادث دردناک غزه پرداختند و تأکید کردند: این جنایات خارج از تصور، واقعیت ذاتی رژیم گرگ صفت و کودک کشی است که تنها علاجش نابودی و از بین رفتن است البته تا آن هنگام، مقاومت قاطع و مسلحانه فلسطینی ها و گسترش آن به کرانه باختری، تنها راه مقابله با این رژیم وحشی است ضمن اینکه دفاع وقیحانه آمریکا و غرب از جنایات صهیونیستها باید به عنوان یک تجربه مهم، در «شناخت، نگاه و برخورد» همه ما با غرب اثر بگذارد و بفهمیم که واقعیتها و حقیقت امریکا، همین است و ملت ایران نیز روز قدس با خروش عظیم خود، نشان می دهد  که یار مظلوم و دشمن ظالم است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مصائبی که بر مردم مظلوم غزه می گذرد افزودند: این حوادث نمود «سیاست خشونت آشکار و مشت آهنینی» است که رژیم نامشروع و جعلی در عمر 66 ساله خود، بارها و بارها با افتخار و گستاخی آن را به اجرا درآورده است.  ادامه مطلب ...

دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت

 دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۴/۲۳

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (دوشنبه) در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، بخش هایی از معارف پرمحتوا و والای نهج البلاغه، و چند نکته اخلاقی را مطرح کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش اول سخنان خود، با استناد به بخشهایی از فرمان حکومتی حضرت امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر، توصیه هایی کلی در خصوص مراقبت از بیت المال و حساس بودن نسبت به چگونگی استفاده از آن، و پرهیز از «اقدام شتابزده به هنگام عصبانیت، تندی اخلاق، تیزی زبان و نخوت و غرور»، بیان کردند و افزودند: حضرت علی (ع) تنها راه رهایی از این صفات و رفتارهای ناپسند را، مالک شدن انسان بر نفس خود از طریق ارتباط قلبی و معنوی و عملی با خداوند متعال می دانند.
ایشان، تلاوت همراه با تدبر قرآن و استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان و اعمال این ماه را از جمله مهمترین راهها برای ارتباط با خدا و تسلط بر نفس برشمردند.  ادامه مطلب ...

دیدار اهالی فرهنگ و شعرای پیشکسوت و جوان در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع)

دیدار اهالی فرهنگ و شعرای پیشکسوت و جوان در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع)

تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۴/۲۲

در شب ولادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، جمعی از اهالی فرهنگ، اساتید شعر و ادب فارسی، شاعران جوان و پیشکسوت کشور، و تعدادی از شاعران پارسی‌گو از کشورهای تاجیکستان، هندوستان، افغانستان و پاکستان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) و توصیه به بهره‌گیری از نسیم معنوی و قدسی شب‌های قدر، کارکرد اولیه و طبیعی شعر را پاسخگویی به افکار، احساسات و دلتنگی های شاعر خواندند و افزودند: البته کارکرد اصلی شعر، عبارت است از: حضور و اثرگذاری بر خلوت ذهن و دل انسانها و تغذیه فکری مخاطبان.
ایشان با اشاره به تلاش شیاطین برای ورود به این خلوت فکری با هدف تزریق ارزشهای شیطانی، خاطرنشان کردند: شاعر وظیفه دارد همانند شعرای بزرگ تاریخ فارسی، با ورود هنرمندانه به این محدوده، خلوت مخاطبان خود را با معنویات و با دمیدن روحیه امید، نشاط و تحرک و پیشرفت غنی سازد و این عناصر را که سازنده هویت حقیقی ملت هستند، تقویت کند.
رهبر انقلاب اسلامی، اصلاح «ناهنجاریهای اجتماعی» را در گروی اصلاح درونی انسانها و انگیزه‌مندی و امیدواری و نشاط آنها خواندند و درخصوص کارکرد اجتماعی شعر افزودند: «مشخصه های فرهنگی» و «مزیتهای فرهنگی»، هویت فرهنگی یک ملت را تشکیل می دهند و شعر نیز باید پاسدار همین هویت ملی باشد و آن را غنی و پاکیزه کند.  ادامه مطلب ...